PM shop - poštovné a balné:

Dobírka CZ:                 - od 119Kč
Platba na účet CZ:       - od 69Kč
Do ceny 880Kč automaticky pojištěno

Nad 2000 Kč zdarma (platí pro CZ)
Podrobné info: Informace k nákupu
Tento “kurz“, autor těchto www, sepsal již v r. 2000 a od r. 2008 je zde v jednodušší verzi k dispozici. Vhodný je pro spíše začínající modeláře. Preferovány jsou zde jednoduché postupy, ke kterým nepotřebujete žádné speciální a drahé pomůcky, ani nemusíte být “superlepič“. Takže se nechejte inspirovat a alespoň něco si vyzkoušejte.
papermanie@email.cz , nebo ↓
V Návštěvní knize, můžete zanechat veřejný vzkaz týkající se těchto stránek Návštěvní kniha. Pro soukromé vzkazy využijte Vzkazník pro autora.
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
Veldovy stránky o papírových modelech

Veldovy stránky o papírových modelech
Chcete-li PM stránky podpořit na svých www, rozklikněte si nadpis tohoto panelu a zkopírujte si HTML kód loga stránek pro uložení živého odkazu na vaše stránky.
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 

Líbí se vám tyto stránky?

Klikněte na jednu z možností pro hlasování.
------------------------------------------
LADISLAV BADALEC “LÁĎA“
Mark Twain.JPG
Badalec.JPG
DSCN7799.JPG

1.4.2013 - Dnes jsem si pro pokec "vytáhl" dalšího velice známého autora papírových modelů, který navrhuje a kreslí modely jak do časopisu ABC tak do jiných vydavatelství např. Albatros, Zenit aj. Tímto autorem je pan Ladislav Badalec, který je velice známý hlavně publikováním modelů v časopise ABC. Namátkou uvedu pouze několik modelů z toho obrovského množství, které byly v ABC pod jeho jménem vydány. Jedná se např. o modely UNC 060, Harley Davidson, parník Britanic, Parní slon, vysokozdvižný vozík Jungheinrich, bitevní loď Arizona, projekt meziplanetární kosmické stanice ISS, USA vozidlo Hummer, vysílač Ještěd, Škoda Superb, větrný mlýn v Ruprechtově, Liberecká radnice, plachetní parník James Watt, oživlá mumie a další a další. Mimo ABC to byly např. modely Sojuz 28, vernův létající Albatros, projekt Ocelové město, Kolesový parník Mark Twain, Starověké lodi a desítky a desítky dalších modelů, na jejichž výčet bychom tady potřebovali hodně místa. S panem Badalcem jsem si již v dřívější době pokecal, ale nebylo to, jak se říká to pravé. Při té příležitosti jsme si potykali, takže já teď pana Láďu Badalce trochu vyzpovídám.

Velda: Láďo, já Tě zdravím a hned se zeptám, jestli můžu, kolik je Ti let a kde žiješ?

L. Badalec: takže na to Ti Jiříku odpovím, že to tykání samozřejmě platí, já jsem bývalý horník, tak proč bychom si netykali.  Letos je mi 66 let a žiji v rodišti Karla Čapka, v Malých Svatoňovicích. Máme tam muzeum tohoto spisovatele a já jsem tam chtěl původně založit i první muzeum papírových modelářů v Evropě, ale vyšlo to jinde.

Velda: já bych k tomu dodal, že toto jedinečné papírácké muzeum, je o něco dál a je to v Polici nad Metují a vlastně Ty jsi jeho takovým hlavním zakladatelem a propagátorem. (pozn. autora - na stránkách Papermanie na toto muzeum najdete odkaz v rubrice Zajímavé odkazy).

L. Badalec: ano, v jednom rozhovoru pro tisk, jsem byl nazván jeho "duchovním otcem" s čímž se docela ztotožňuji.

Velda: navíc, jak víme, tomuto muzeu, v současnosti věnuješ téměř všechen svůj volný čas.
Tak Láďo, abychom se dostali k těm Tvým začátkům, Ty jsi tady nadhodil, že jsi bývalý horník, a já si tak trochu vzpomínám, že jsi někde povídal o tom, že kdysi dcerka chtěla nějaký doplněk ke svým hračkám nebo ke svým hracím aktivitám a Ty jsi se rozhodl, vytvořit nějaký modýlek pro ni? Tím to nějak začalo? 

L. Badalec: no tak to si pamatuješ docela dobře, dneska té dcerce je 40 roků a vlastně už dávno jako máma dvou dětí modýlky nelepí. Ale začalo to vlastně trošku jinak. Když bylo dcerce nějak mezi 9 až 10 lety, tak si koupila za ušetřené peníze, vystřihovánky balonů od pana Jana Žbánka z nakladatelství Albatros. Tenkrát byly vystřihovánky dělané ještě typicky grafickou předtiskařskou formou, ne jako většina současných modelů na PC.
Takže na tyto modýlky si dcera našetřila vlastně ze svačinek a najednou doma při lepení zjistila, že jí nesedí některý díly. No já v té době pracoval jako horník, ale rád jsem kreslil a z modelařiny jsem tehdy dělal hlavně RC modely a lodě, které se pouštěly volně na vodě. A namíchlo mě, že holka si ušetří, sice tenkrát nebyly tyto modely drahý, ale byly to 4 sešity najednou, což bylo asi 40Kč a pro ni to bylo dost. Přitom jí pak díly při lepení nepasovaly, tak brečela a přišla za mnou, abych jí dokresloval ty vadný části. No tak já se zdravě naštval a zavolal jsem do Albatrosu, cože to tam máte za profíky, když dítě pozná, že autor na něco zapomněl a já jako amatér bych si to nedovolil vydávat za profesionální práci.
No a pan redaktor Ševčík, hned na mě, co děláte? Vy také děláte vystřihovánky? Já povídám, no umím to a mohl bych vám něco ukázat. On na to, jo? Tak něco přivezte. Tím to vlastně začalo. A to bylo asi v roce 1982.

Velda: no tak to už je pěkná doba. Takže udělal jsi tam nějaký vylepšení na ty balony?

L. Badalec: ne ne, to začalo tak, že jsem se rozjel do Prahy, do redakce Albatrosu a předvedl jsem jim, co já tedy umím. No a teď to trvalo dalších asi 5 let, protože se scházely různé komise - vlastně tak jako zpěváci v té době dělali takzvané přehrávky (pozn. autora - přehrávky byly tehdejší nutnost totalitního režimu, kontrolovat volnost výběru repertoáru hudebních skupin), tak jsem musel i já podobně předkládat další a další návrhy…

Velda: jo, tak to by mě nenapadlo, že i takhle bylo zasahováno "soudruhy" dokonce do tvorby vystřihovánek.  

L. Badalec: no to víš, já neměl výtvarný vzdělání, protože jsem se nedostal, i když jsem chtěl, na grafickou školu. Tenkrát se mnou, dalo by se říct, svým způsobem bojoval i Jarda Velc. Jestli víš, to byl malíř, který maloval fotopopisnou kresbou nádherné letadýlka třeba na krabičky plastikových modelů, např. Směr, Kovozávody Prostějov atd.

Velda: nedělal dokonce i monografie do ABC? 

L. Badalec: ano i monografie, ty dělal i pan Kubela. A tento Jarda Velc se dostal na Uměleckou průmyslovku v Praze. No, ale já nechtěl na UMPRUM, ale na akademii, prostě normálně malovat. Ale bohužel tam jsem se nedostal. Tak jsem se přihlásil, právě přes pana redaktora Ševčíka do toho Albatrosu. No jenže následovaly ty různý komise a prostě těch 5 let trvalo, než v r. 1987, kdy do vesmíru odstartovali Gubarev, s našim kosmonautem Vladimírem Remkem, jsem nakreslil první můj pohyblivý model nosné rakety Sojuz 28 a to prostě ta komise vzala, s tím, že tedy toto je technická vystřihovánka hodná tehdejší doby... Ale do té doby jsem jim tam vlastně předvedl strašné spousty modelů a stále se jim to nějak nezdálo, i když v té době už s Albatrosem spolupracovali pan architekt Vyškovský a třeba tenkrát i pan Rocman a další autoři. 

Velda: já si v této souvislosti dovolím poznamenat, že právě tento model Sojuz 28, respektive originální dobový tisk tohoto modelu, je v současnosti, jedna z vyhledávaných rarit a např. na jednom nejmenovaném aukčním portálu je konkrétně tento model velice ceněný.

L. Badalec: ano já jsem si toho všimnul, a tuším v roce 2009 jsem udělal reedici, vlastně jen pro zájemce. Tehdy jeden modelář pan Drábek z Ostravy vyhlásil jakoby objednávací anketu a docela se i tenhle model chytil, i když na něm byla přepracována obálka oproti původní verzi, jinak kresba dílů zůstala tak jak byla původně.
Řeknu ještě jednu zajímavost, v souvislosti s tímto modelem, si na modelářském diskusním fóru právě o něm povídali, v tom smyslu, že je o něj zájem a jeden modelář se zmínil, že tento model, který měl v době vydání cenu asi 16Kč, vydražil nejvyšší nasazenou cenou a tipni si kolik za něj dal..

Velda: no já jsem tyto aukce tak trochu sledoval, tak tuším to bylo kolem 2000Kč ne?

L. Badalec: nooo o trochu víc, bylo to 2700Kč , což je neskutečné. 

Velda: ano to jsou velice zajímavé ceny. Nicméně podle mého názoru si to tento model i tak trochu zaslouží, protože je to opravdová lahůdka, co do velikosti, tak do počtu stran dílů a i tím námětem.
Takže to jsme trochu probrali Albatros a teď bych se rád dostal k ABC. Tam to začalo jak? 

L. Badalec: do ABC jsem se dostal vlastně tím, že jsem pracoval již pro Albatros. A Jarda Velc mě řekl, pojď se mnou do ABC a vlastně mě tam doporučil.

Velda: aha a tentokrát to klaplo.. 

L. Badalec: ne neklaplo, protože i když tenkrát dělal šéfredaktora Vlastimil Toman, kterého jsem vlastně ještě neznal, ale znal jsem třeba redaktora Rudu Baudise, který byl známý sportovec z Novinářské laťky a s tím, jsme si podali ruce, protože jsme byli stejně staří. On věděl, že dělám vystřihovánky v Albatrosu, kdežto pan redaktor Martin Pilný prostě viděl v ABC jenom pana Vyškovského. Já nejsem ani jsem nebyl zatrpklý, nebo něco podobného, ale on byl prostě zaměřen hlavně na něj. Například mě dal slepit takový nějaký kolečko od pana Vyškovského. No a když jsem to slepil, jako že lepit umím, tak on to prohlížel a říká : "no…  Vyškovský to není" 

Velda: velký smích… 

L. Badalec: já říkám, no to není Vyškovský, protože já jsem Badalec… Já přinesu jinou vystřihovánku. A přinesl jsem PNH5 - důlní nakladač. Ale to nějakou dobu trvalo a nejdříve jsem dělal s Rudou Baudisem UNC 060. Takže pan Pilný mě nevzal, ale pak mi až za čas zavolal R. Baudis, že jo, že to klaplo, že Martin je jako bič, a on jako cukr a vzali mě.

Velda: tak to jsou pro mě skutečnosti, které bych v tomhle tak nějak ani nečekal.

L. Badalec: no jasně, je to zajímavý, protože tenkrát vlastně navíc nebyly ani moc soutěže papírových modelářů jako teď, to se rozjelo o dost později. Za mé éry např. vznikla Česká Lípa (pozn. autora - soutěž v Č.L.), kde jsem se dost angažoval.

Velda: když se bavíme o těch soutěžích, ty jsi dokonce začal jezdit na papírácké soutěže do Polska, to bylo jak?

L. Badalec: jo máš pravdu, na to bych málem zapomněl, tam jsme se dokonce potkali s Lacem Jakubčem (pozn. autora - slovenský autor papírových modelů).

Velda: jasně, z toho vznikla vlastně vaše další spolupráce.

L. Badalec: ano, zajímavé je i to, že v r. 1987 jsem vydal já svou první vystřihovánku a naopak nějak v r.1983 jsem poprvé jel do Polska na papíráckou soutěž a to s lodí Aurora. To nebyla vydaná vystřihovánka, ale papírový model, který jsem si udělal od základů sám a tenkrát jsem s ní na té soutěži získal 2. místo. No ale viděl jsem tam, že ty jejich modely nebyly zas až tak špičkový. Možná to bylo tím, že Poláci měli tenkrát špatný papír, modely vycházely v Malém Modeláři (pozn. autora - polský časopis, ve kterém vycházely a vychází papírové modely) a tam byl papír v té době hodně špatný. My tady měli kvalitní vícegramážní švédské čtvrtky se kterými se dělalo celkem dobře. Přesto vyhrál ale jeden rusák, který tam měl nějakou bitevní loď a mě na modelu polští rozhodčí našli nějaký rozpory oproti plánům a řekli, že to nestačí na první místo.. Já jsem řekl, počkejte, počkejte a příští rok jsem udělal Andreu Doriu (pozn. autora - italská jaderná protiponorková fregata ) a vyhrál jsem s ní. No a tehdy vlastně vznikla i ta spolupráce mezi mnou a L. Jakubčem, a protože tenkrát těch autorů zas až tolik nebylo, tak jsem ho požádal, jestli bychom se nemohli dát dohromady, on na Slovensku a já tady. Takže pak jsme tvořili dvojku.

Velda: a myslíš, že to byl dobrý tah, nebo jak bych to řekl, nápad?

L. Badalec: myslím že jo, tenkrát jsme šli spolu do slovenské redakce Zenit pioněrov. 

Velda: tam jsi vydal taky spoustu modelů, pokud mě paměť neklame.

L. Badalec: ano, protože mě napřed nevzali do ABC, tak jsem dělal pro slováky.

Velda: jasně, já to nechtěl říct tak přímo, řekl jsi to Ty.

L. Badalec: ano, nakonec to dopadlo tak, že jsem ke spolupráci se slovenskými kolegy přetáhl i Michala Antonického a oba jsme tam slovákům odvedli hodně dobré práce. 
Až teprve když se stal R. Baudis šéfredaktorem v ABC, tak mi zavolal, jak už jsem řekl a šel jsem vlastně do ABC. A paradoxně jsem ze Slovenska měl dost modelů, které se pak reprintovaly v Abíčku.

Velda: no tak já si myslím, že to byly pro Tebe hodně zajímavé začátky a zkušenosti co se týká autorství i Tvého postavení v ABC. V současnosti spolupracuješ s ABC stále, nebo je to už chladnější?

L. Badalec: no chladnější to určitě je. Nastoupili tam mladí kluci, mladí grafici. Já jsem přece jen starší a s počítačem jsem začal dost pozdě, a navíc nemám už ty buňky na to, abych chápal všechny ty grafické programy a jejich požadavky na uživatele, předtiskové přípravy atd. Prostě jsem cítil od těch grafiků z toho Ábíčka tak trochu, jako že jsou namyšlení, oni sami by třeba neuměli sestavit model, ale pokud tys jim nějaký dodal, tak se jim nic nezdálo… jako že tohle je potřeba upravit, tamto, ale od toho jsou tam přece oni jako grafici a jsou za to placení. Čili takhle jsme si moc nesedli. A např. i Honza Rükr, který dělá krásné sci-fi modely, měl s tímto problémy a řekl, podívejte se kluci, jste mladí, já mám tento program, takhle dělám a vy si s tím musíte poradit. Jinak pro vás nedělám.

Velda: jasně, takže s nějakým grafickým programem v současnosti pracuješ.

L. Badalec: ano pracuji v Corelu. Ten jsem dostal a naučil mě na něm pracovat mladej kluk ze sazečského učiliště, a jedu dosud na něm. A vlastně první můj model z PC byl Ještěd, u kterého jsem se snažil hlavně o to, abych se odlišoval od pana Vyškovského a i od ostatních autorů. Takže v podstatě jsem chtěl být svůj, a i když jsem kreslil na počítači tak pořád jsem se snažil o svůj styl.

Velda: teď se zeptám na takový trochu restík, ptá se na to i více lidí a jde o model meziplanetární stanice ISS. Proč nebyl tento projekt v ABC dokončen? 

L. Badalec: seriál vystřihovánek ISS v ABC, byl zahájen na začátku roku 2002. Stavba byla prováděna podle projektu BaJ. a představovala zkompletování všech, do té doby známých kosmických modulů a jednoho raketoplánu zhruba do dvou ročníků ABC v měř.1:100. Oficiální vyjádření redakce ABC bylo toto: Shodou časových prodlev z titulu nemoci autora a uveřejňováním pouze doplňkových částí stanice, aby byly zaplňovány prázdné zbytkové plochy u jiných vystřihovánek (např. panely slunečních baterií, které nebylo možné prozatím do celku zabudovávat), vedení redakce rozhodlo o přerušení a ukončení seriálu ISS. Tím tento projekt zkončil.

Velda: hm to je docela škoda, hodně lidí by dokončení této stanice uvítalo. V této souvislosti se zeptám ještě na jeden projekt, i když tento je mimo ABC a tím je Ocelové město, které jak zasvěcení ví, bylo vydáno zatím ve dvou částech.  Jak to vypadá s tímto modelem? 

L. Badalec: tady je situace trošku jiná. Tím, že jsem se celé dva roky zpátky zabýval projektem, poté budováním MPMPM, se program OM-Stahlstadt dostal poněkud do skluzu. Ale bude pokračovat.  Na vydání a k Beta-testu je připraven 3. díl nazvaný Rohová strážní věž. A pokud okolnosti nepřinesou jiná překvapení, pak se Ocelové město tento rok rozšíří a dál se bude rozrůstat. 

Velda:
 tak to je určitě potěšující informace. Ještě se zeptám, máš nějaký model, který jsi ještě nenakreslil, ale máš ho tak nějak v hlavě?

L. Badalec: ano mám a strašně dlouhou dobu. Ale zatím Ti ho nebudu tady prozrazovat. 

Velda: na to máš samozřejmě právo, ať už k tomu máš jakékoliv důvody. Tohle již od některých autorů znám, že nechtějí dopředu říkat, jaký model bude řekněme následovat.

L. Badalec: tak, jde o to, že by se toho mohl někdo chytit a pak řekne ahá, tak a tak. No co si budeme povídat…

Velda: jasně, takže takový model existuje a pokud se zadaří, tak se zadaří …

L.Badalec: ano a bude moc pěknej a dokonce mám dva takové .. :)

Velda: tak to je super. Láďo, předem určený čas jsme hodně přetáhli, takže já Ti chci za něj poděkovat, stejně tak za Tvou otevřenost, protože jsi mi toho řekl hodně a navíc zajímavé věci, ať co už se týká ABC, tak i dalších Tvých aktivit mimo ABC. A myslím, že to bude pro hodně lidí při čtení také tak zajímavé, jako pro mě.

L. Badalec: no já jsem rád, že i takhle se na ty začátky my starší můžeme vracet, protože mladí už dnes nevědí, co to tehdy obnášelo. Nebo např. i to, že jedna stránka i nám zkušeným, každému trvá jinak.  Prostě jinak trvá jedna stránka panu Vyškovskému a jinak trvá mě, protože on už má tu svou rutinu ze své původní profese architekta a já zase vím, že když třeba vymyslím nějaký fígl, aby to papírový model rozhýbalo, tak na to pak třeba všichni koukají. Např. model mumie, Vernův slon a podobný. To jsem tady vlastně začal vlastně já, protože moc těch různě pohyblivých modelů nebylo.

Velda: jasně, takže Ladislave díky za pokec a doufám, že se ještě na nějakých akcích uvidíme.

L. Badalec: také děkuji a těším se na viděnou.

 

Kopírování, úpravy, či jiné použití původních textů, částí textů, fotografií, obrázků, či jiných souborů z těchto stránek do jiných www, textových materiálů a digitálních nosičů mimo tyto stránky, je povoleno pouze s písemným souhlasem autora těchto stránek a s uvedením těchto www jako zdroje. © Jiří Velocha 2007 - 2019.

Name
Email
Comment
Or visit this link or this one