PM shop - poštovné a balné:

Dobírka CZ:                 -     116Kč
Platba na účet CZ:       -      66Kč
Do ceny 880Kč automaticky pojištěno

Od 1900Kč zaslání v CZ zdarma
Podrobné info: Informace k nákupu
Zde si můžete zkusit vyhledat požadované vystřihovánky/zboží, zadáním jejich názvu.
*********************
 
Některé náhledy slepených modelů, umístěných v rozích fotografií nabídek PM shopu, jsou použity s laskavým svolením autorů fotografií pánů: S.Fajkuse + Papírová archeologie, Martina Čermáka, Michala Šimka, Radka Valeny, Lukáše, Miroslava Lisinoviče, Radka Vacka, Michala Vršanského, Jakuba Červeného, Miro, Dravec/Pavel, Jana Rükra, Milana Hromádko, Prďola, Pavla Rašky, Pickup Nymburk Všem děkuji a jejich galerie najdete pod jejich jmény/nicky.
 
*********************
Tento “kurz“, autor těchto www, sepsal již v r. 2000 a od r. 2008 je zde v jednodušší verzi k dispozici. Vhodný je pro spíše začínající modeláře. Preferovány jsou zde jednoduché postupy, ke kterým nepotřebujete žádné speciální a drahé pomůcky, ani nemusíte být “superlepič“. Takže se nechejte inspirovat a alespoň něco si vyzkoušejte.
papermanie@email.cz , nebo ↓
Veldovy stránky o papírových modelech

Veldovy stránky o papírových modelech
Chcete-li PM stránky podpořit na svých www, rozklikněte si nadpis tohoto panelu a zkopírujte si HTML kód loga stránek pro uložení živého odkazu na vaše stránky.
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
Mudr. JAN BRUTHANS “DOKTOR“
.
Doktor (2).jpg
.
.
RW - odkazový obrázek 2.png
30.6.2012 V povídání s autory, dnes zůstaneme ještě hlavně u Tatrovek. Konkrétně u Tatrovek civilních a vojenských. Na tyto modely (ale nejen na ně), se specializuje další náš host pan MUDr. Jan Bruthans, mezi modeláři přezdívaný "Doktor". Honza se narodil v roce 1978 a žije u Benátek nad Jizerou.

Velda: Honzo zdravím Tě. Mám Tě tady proto, abychom si něco málo popovídali o Tvých autorských začátcích. Vlastně se známe už spoustu let, a poprvé si Tě pamatuji jako soutěžícího s modelem, myslím od PK Graphicy, vzpomínáš si, co to bylo za model?

Doktor: zdravím i já. Nooo… já si dokonce takový ty oficiální modelářský začátky vzpomínám docela přesně. Bylo to paradoxně tady na Chodově. Přišel jsem sem s Lopraisovou Pumou, jak jsi řekl od PkGraphicy. Model byl v podstatě v základním provedení s několika mými úpravami. A pro mě to byl takový velký začátek, protože spoustu let jsem dělal jen domečky a jen na doma :). Takže toto bylo první auto, které jsem postavil a nakonec, jsem se rozhod ho přinést na soutěž, protože mě napadlo, že není postavená až tak špatně, mohla by něco i vyhrát.  No a na základě této účasti, jsem na soutěži vlastně začal nejdřív koukat po dalších modelech k slepení a tak další na řadu přišla Dakarka 94, kde už jsem si trošičku vyhrál např. s předníma světlama a s rámy z drátů a podobně. No a pak už myslím, že přišel ten Renault Magnum s interiérem, protože tak nějak jsem pořád viděl, že interiéry v podstatě na našich modelech nejsou a bojovat proti polským modelům 1:25 bylo vcelku složité, protože vynikaly dokonalou stavbou. Takže jsem se spíš snažil vydat směrem přidání interiéru do modelu a do tohoto modelu jsem si ho nakreslil.

Velda: ano na to si dobře vzpomínám, to mi utkvělo docela v paměti, protože když se Tvůj Renault objevil, tak všichni lidi co jsme se okolo modýlků tenkrát pohybovali, zbystřili pozornost. Jednak byl model perfektně čistě slepený a ten interiér do toho bezvadně zapadl a svým způsobem to tenkrát zaujalo myslím téměř všechny zúčastněné.
Takže teď bych se chtěl zeptat na první model, který jsi nakreslil, to byl tedy který?

Doktor: no tak první model, který byl opravdu ode mě, a možná je už vlastně tak nějak v zapomnění, nebylo kupodivu auto, byl to model leteckého kluzáku DFS 230. Tehdy Vašek Jančata (pozn. autora - konstruktér papírových modelů i pro ABC) vyhlásil soutěž o nejlépe postavenou Avii B 534, kterou vydal v ABC. Mě ji poskytl v digitální formě, ať si s ní udělám, co chci. No, a protože jsem duše soutěživá, tak jsem přemýšlel jak to udělat líp než ostatní. Usoudil jsem, že v bílé, zimní kamufláži, by to mohlo být zajímavější. Takže jsem si našel to zimní zbarvení Luftwaffe na Avii i na ten kluzák. A celou Avii jsem navíc tenkrát vylepšil např. o kulometné pásy a v podstatě jsem ten model otevřel a rozřezal vlastně víc, než bylo v plánu :). Ale furt jsem měl pocit, že to nebude nejlepší, tak jsem k tomu dokreslil tu DFS 230ku Ten kluzák byl v podstatě 3x-4x větší než ta samotná vlečná Avie . Sice to bylo tenkrát nakreslený hodně primitivně a spoustu věcí bylo děláno poprvé a naposledy technologií "uřízni, odtrhni, naskenuj a zkus znovu" :) :) .

Velda: aha, tak musím se přiznat, že mi toho dost uniká :), původně jsem měl za to, že první Tvůj model byl návěs za 813, ale jak jsi mě poučil, tento byl původně od J. Kučery. Takže opravdu pokud to neřekne sám autor, v tomto případě Ty, tak se ledaco pozapomene

Doktor: no jasně ono taky my už se známe v podstatě nějakých 10-11let tak už ledaco vypadne. Tenkrát jsem ale hodně upravoval hlavně jen ten tahač T813, upraveny byly kola, interiér - pořád to ale byly modely, se kterými jsem soutěžil jako soutěžící modelář.
A samozřejmě člověk si ty svoje věci pamatuje přece jen líp, i když osobně v tom taky už sem tam lehce "plavu", ne že bych nevěděl, co jsem kdy udělal, ale některý souvislosti mě malinko unikají.

Velda: takže se pomalu dostáváme k modelu, který jsi nakreslil pro ostatní modeláře.

Doktor: ano to byla vlastně ta zmíněná Avie, ale ve třech verzích, která byla původně od V. Jančatu a já ji celou přepracoval . Tyto modely byly volně ke stažení na mém webu. Dokonce se něco mluvilo o vydání modelu pro ABC. Já zatím začal připravovat Transportu P32 (pozn. autora - kolový podvalník pro přepravu těžkých nákladů), kterou jsem už nakreslil do šuplíku, protože v tu chvíli jsem měl již doma nakreslený Stavostroj P50N, což byl vlastně zase jiný podvalník bez tahače. Na tahač jsem si tehdy ještě netroufal. Pak se nějak ozvali kluci z PMHT (pozn. autora - vydavatel distributor pap. modelů), že vydávají T 141 a jestli jim neposkytnu jednu verzi k postavení. Tak jsem jim dal Transportu, oni si ji postavili, no a mě došlo, že když ji nevydám já, tak ji vydá někdo jiný.
Takže jsem koupil inkoustovou tiskárnu a zkusil jsem tisknout doma - což byl samozřejmě úkrok stranou jako bič, protože jsem pak např. trávil večery tím, že jsem sledoval, kolik stránek vyjelo a kolik ne, takže jsem pochopil, že tudy cesta nepovede a že jediné co je potřeba, je jít a prostě zaplatit ofsetový tisk - prostě to vydat. Samozřejmě to bylo riziko, byl to model bez auta, bylo to něco neznámého. Sice netvrdím, že to v tu chvíli bylo nějak zvlášť přijatý, ale postupně se to prodávalo a já se pak vlastně začal už poohlížet po nějakém autě, které bych nakreslil.

Velda: já si dovolím takovou poznámku, že v současnosti, konkrétně tento model Transporta P32 je, dalo by se říct hodně vyhledávaný a ceněný.

Doktor: :) ano v tuhle chvíli je to velká rarita, dokonce si ani nemyslím, že pokud bych ho někdy vydal znova, samozřejmě přepracovaný a v jiné kvalitě, tak že by přestal být vyhledávaný…

Velda: no to je tak trochu dáno i tím, že tento Tvůj model měl číslo 1, což je pro sběratele magnet.

Doktor: tak, tak

Velda: takže když jsme u těch čísel, Ty jsi začal modely vydávat před šesti lety, no a za šest let jsi vydal ke dnešku, co jsem se díval na poslední číslo, tak je to číslo 28 mám pravdu?

Doktor: no číslo už je 29 :) (pozn. autora - 14.4.012 vyšel nový model) a je potřeba přidat i mnou vydané modely Ikarusu, které vlastně už ale kreslí jiný autor.

Velda: ano to je vlastně ta nová série jednodušších modelů. Takže 29 modelů za šest let… No já si k tomu troufnu jen dodat, že v té kvalitě a té náročnosti, jsou všechny špička v tomto oboru u nás. A co si budem povídat, co tak slyším okolo sebe tak mnoha modelářům se Tvoje modely hodně líbí, i když jich spousta na druhou stranu začíná jak se říká "remcat" na tu náročnost :).

Doktor: no jo člověk se bohužel všem nezavděčí a mě modelařina naučila, kromě prostorové představivosti, i to, že člověk se nesmí hroutit z názorů několika lidí nebo jednotlivce :).

Velda: ano, tak trošku jsme to viděli dneska u debaty nad Tvým nově vydaným modelem. Takže je to tak jak říkáš, prostě nelze se zavděčit všem.

Doktor: další věc je, jako v tom českém "čehý - hot", třetina lidí říká, že ty modely jsou moc složitý, třetina lidí říká ne, ne, ne, jsou dobrý, ale měl bys vydávat úplně jiný modely a mělo by to mít ještě, tohle, támhle to a nevím co a třetina, se navzájem prolíná a říká, že bych to měl dělat v jiným měřítku. Ale  já prostě do jinýho měřítka nechci, i když bylo několik lidí, co mě do toho lámali - konkrétně do měř. 1:25 což jak víme je polské měřítko.

Velda: jasně. Já se teď zeptám na další zajímavost. Jde o to, že prostě dáváš modelářům možnost, výběru modelu a pokud sežene dokumentaci - nejlépe výrobní, fotky apod., tak jsi schopen, pokud se Ti ten návrh zamlouvá, dát model dohromady, tím myslím samozřejmě nakreslit a vše okolo toho. Tak se zeptám, byl by si schopen nakreslit lokomotivu? Myslím, něco podobného jako v současnosti dělají Poláci?

Doktor: :) :), nooo lokomotiva je hodně zajímavá záležitost, no na druhou stranu by záleželo hodně na provedení. Protože něco jiného je ji nakreslit a něco jiného je model vydat tak, aby to někdo kupoval. Takže bojím se, že na to, aby byla v 1:25, tak takový trh tu není. Koupilo by si to opravdu jen pár šílenců a Poláci, ti si to nekoupí, ti jsou na ty svoje mašiny.

Velda: dobře, nemusíme se ale bavit třeba jen o té pětadvacetině…

Doktor: tak to je už pak možná jiná věc, pokud by to byl model např. v měř. 1:43 v té řadě jednodušších, tak si myslím, že by to nemuselo být až tak špatný a osobně bych se toho zas až tak úplně nebál. Ale je tady další věc. Tak jak ten model musí umět člověk nakreslit, tak stejně musí i ten skutečný stroj znát a znát ho velmi dobře. To u mě dneska není problém v případě náklaďáků. Trošku jsem bojoval s tou houfnicí (pozn. autora - houfnice ShKH vz.77 DANA), protože na tom skutečném stroji člověk nemá šanci ledaco zjistit. A kdyby se jednalo o tu lokomotivu, tak tam bych potřeboval hodně podkladů, ideálně například z nějaké rekonstrukce toho stroje. Prostě v tuto chvíli nemám znalosti na to, abych ji jen podle fotek byl schopen vytvořit.
No co si budem povídat, spousty lidí ví, co chce, ale málokdo je proto ochoten cokoliv udělat. Pokud mi někdo napíše, líbil by se mi tenhle a tenhle model - já řeknu, dobře dodej mi podklady a na to on, že je nemá, ale třeba je má někdo jiný. Tak o tom to celé je a takhle model nenakreslím :).

Velda: Honzo, ještě bych se Tě chtěl zeptat neměl jsi někdy takové tendence, že by si se na to vykašlal, nebo něco podobného :) ??? Protože si myslím, že to občas na někoho sedne, a to ať už ten model lepí jako modelář, nebo konstruuje jako autor.

Doktor: :) :), ano určitě, samozřejmě třeba to není typu úplně vykašlat, ale třeba mě občas někdo naštve, i když jak už jsem říkal, modelařina mě naučila neřešit jednotlivce, protože si vem jaká je např. poptávka po modelu, když se vyprodá a nikde ho nelze sehnat. Takže tohle ani ne, spíš to, že by šlo třeba dělat něco jinýho, já chtěl mít kdysi doma kolejiště - dřív nebyly na to peníze a místo, dnes by se třeba peníze a to místo našly, ale není právě na to vůbec čas…Jinak samozřejmě někdy má člověk větší chuť do práce jindy menší…čím je třeba ten projekt rozsáhlejší, tak je z toho člověk více vyčerpaný. Např. u Dany (pozn. autora - ShKH vz. 77) na mě naštěstí tlačil Marek Patera (pozn. autora - beta tester modelů RW) a tam jsem strašně vytuhl na těch více jak třicetipěti návodovkách (pozn. autora - návodové kresby).. To už jsem opravdu nemoh a byl jsem hodně unavenej a hlavně se mi už nechtělo :) :) .

Velda: no to se ani nedivím, tento model má bez mála 2000 dílů a to je velký nářez. Ale v tomto Tě můžu docela podpořit, protože co já vím, tak, mnohem více názorů na Tvou tvorbu je hodně pozitivních. Jen mám ještě takovou poznámku, kterou samozřejmě myslím s nadsázkou, prostě … "lezeš nám do kapsy Doktore " :), protože kvantita tvých modelů je docela velká a pokud se mi modely líbí, tak holt do té kapsy sáhnout musím.
No vidím, že je po tobě už velká sháňka :). Já Ti moc děkuji za rozhovor, protože Tebe byť na chvíli odchytit je opravdu náročné :).  Přeji Ti, aby se Ti dařilo pokračovat v další tvorbě minimálně tak, jako dosud  a na ty jednotlivce opravdu nedej. Těším se opět na viděnou na nějaké akci.

Doktor: také děkuji.
 

Líbí se vám tyto stránky?

V Návštěvní knize, můžete zanechat veřejný vzkaz týkající se těchto stránek Návštěvní kniha. Pro soukromé vzkazy využijte Vzkazník pro autora.


 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
“Svět papírových modelů“  ►►►
MPMPM - museum.png
PA logo 1.png
DF - pap. modelarstvi.png
ABC logo.png
Creative Canon.png
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Kopírování, úpravy, či jiné použití původních textů, částí textů, fotografií, obrázků, či jiných souborů z těchto stránek do jiných www, textových materiálů a digitálních nosičů mimo tyto stránky, je povoleno pouze s písemným souhlasem autora těchto stránek a s uvedením těchto www jako zdroje. © Jiří Velocha 2007 - 2019.

Name
Email
Comment
Or visit this link or this one