PM shop - poštovné a balné:

Dobírka CZ:                 - od 110Kč
Platba na účet CZ:       - od 59Kč
Do ceny 760Kč automaticky pojištěno

Nad 2000 Kč zdarma (platí pro CZ)
Podrobné info: Informace k nákupu
Zde si můžete zkusit vyhledat požadované vystřihovánky/zboží, zadáním jejich názvu.
*********************
 
Některé náhledy slepených modelů, umístěných v rozích fotografií nabídek PM shopu, jsou použity s laskavým svolením autorů fotografií pánů: S.Fajkuse + Papírová archeologie, Martina Čermáka, Michala Šimka, Radka Valeny, Lukáše, Miroslava Lisinoviče, Radka Vacka, Michala Vršanského, Jakuba Červeného, Miro, Dravec/Pavel, Jana Rükra, Milana Hromádko, Prďola, Pavla Rašky Všem děkuji a jejich galerie najdete pod jejich jmény/nicky.
 
*********************
Tento kurz vznikl již v r. 2000. Bylo dohodnuto zveřejnění v časopise ABC, ale z důvodu změny majitele vydavatelství, nebylo zveřejnění zrealizováno a kurz, je tedy od r. 2008 v jednodušší verzi k dispozici na těchto stránkách. Preferovány jsou zde jednoduché postupy, ke kterým nepotřebujete žádné speciální a drahé pomůcky, ani nemusíte být “superlepič“. Takže se nechejte inspirovat a alespoň něco si vyzkoušejte.
V Návštěvní knize, můžete zanechat veřejný vzkaz týkající se těchto stránek Návštěvní kniha. Pro soukromé vzkazy využijte Vzkazník pro autora.
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
Veldovy stránky o papírových modelech

Veldovy stránky o papírových modelech
Chcete-li PM stránky podpořit na svých www, rozklikněte si nadpis tohoto panelu a zkopírujte si HTML kód loga stránek pro uložení živého odkazu na vaše stránky.
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 

Líbí se vám tyto stránky?

Klikněte na jednu z možností pro hlasování.
------------------------------------------
Papermanie je i na Facebooku a múžete mrknout na FB stránku těchto www - pro prohlížení, přídání příspěvků, sdílení apod., je třeba být na FB registrován a přihlášen Papermanie Facebook
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 

PRAGA V3S - "VÉTŘIESKA" (Irák 1991)

Vydal:       PK-Graphica / CZ
Měřítko:  1 : 32

Předlohou tohoto modelu bylo terénní víceúčelové vozidlo s označením Praga V3S (vojenský třítunový speciál) s motorem Tatra, který byl do výroby schválen v r. 1953. Tímto vozem, který je dosud nazýván „Vétřieska", byla vybavena v první řadě Československá armáda  a  většina, nás odrostlejších si určitě pamatuje vojenské kolony křižující republiku, ve kterých bylo toto vozidlo zastoupeno nejčastěji. V následujících letech byl tento speciál dodáván i do civilních podniků jako JZD, lesnictví, stavební odvětví a mnoho dalších. Na jeho terénním podvozku bylo postaveno nepřeberné množství nástaveb a modifikací např. pojízdná dílna, operační sál, jeřáb, fekální vozidlo, hasičská nástavba, vojenská obrněná ještěrka, nosič raketometu a spousta dalších. Terénní schopnosti tohoto speciálu byly natolik konstrukčně zdařilé, že je dosud používána jak v české armádě, tak v uvedených civilních modifikacích a někteří zahraniční zákazníci si do něj dokonce nechali montovat motory Ford a Daf.

Před samotným popisem modelu, si dovolím uvést několik svých postřehů o jeho vzniku. Poprvé jsem pracovní verzi tohoto modelu viděl na modelářské soutěži v České Lípě roku 1999. Už tenkrát se líbil mnoha zúčastněným. Pak ale přišla neuvěřitelně dlouhá doba vedoucí k vydání tohoto modelu. Sem tam byla vyplněna různými dohady o termínu dodání na trh a zajímavá byla i nabídka, podaná mě osobně vydavatelem, k testování tohoto modelu. Bohužel zůstalo rovněž u určitých, řekněme slibů. Mezitím tento model vystavil ve své velice zdařilé, samostatně zpracované valníkové verzi pan Radek Srp. O to víc jsem byl zvědav na komerční od PK Graphicy. 

Když se mi stavebnice dostala do rukou, nedočkavě jsem model rozbalil a ……. mé nadšení bylo zchlazeno. První co mě udeřilo do očí, byl absolutně jednoduchý rám tvořený jedním dlouhým kvádříkem s natištěnými žebry a jinými věcmi. Po bližším prohlédnutí jsem zjistil, že toto zpracování je typické pro slovenského konstruktéra, pana I. Šikoru, který je tvůrcem např. modelu Kenworth W 900 z r. asi 1992, kde je naprosto stejný styl provedení rámu a šasi (starší modeláři si jistě tento model vybaví  a tenkrát snad takovýto rám stačil, rovněž je podepsán pod několika dalšími tituly PK Graphiky. Musím se přiznat, že jsem očekával na tak dlouhou dobu vývoje podstatně realističtější zpracování minimálně zmíněného rámu (např. profilovaná účka, přepážky atd.) Pokud porovnám rám tohoto modelu s jinými (Renault, Mercedes, Tatra aj.) od stejné fy. myslím, že zpracování, je za nimi o hodně pozadu což je velká škoda. Vétřieska by si detailnější provedení určitě zasloužila, když už jde o tzv. slepý model (tj. neprosklený,  bez interiéru), s pouhým náznakem motoru. Zajímavostí je ocenění "Model roku 2003", který byl tomuto modelu udělen na Model Hobby v Praze. Popisovaný papírový model vychází ze skříňové verze s kamufláží protichemické jednotky, nasazené v r. 1991 v Iráku při operaci „Pouštní bouře" (druhým následně vydaným typem, je model hasičské verze v červené a následně v khaki barvě).

Všechny díly modelu jsou vytištěny na 5ti listech silnějším papíru velikosti A4 a vloženy do barevné obálky z lesklého papíru, který je ale slabší jako samotná vystřihovánka. Tisk dílů a kvalita papíru není podle mého úplně perfektní - zdá se mi, jako by v tmavých barvách byly šedé vlasové skvrnky, čímž nejsou barvy syté. Na druhé a třetí straně obálky je psaný návod a návodní kresby, ke stavbě plně dostačující - jen u nákresu umístění výfuku není absolutně možné identifikovat, kam vlastně výfuk patří - umístění není označeno na příslušné části šasi a pokud se nepodíváte na originál vozu, případně neseženete foto, musíte pozici jen hádat, protože ani v psaném návodu se to nedozvíte.

Při stavbě se držíme raději doporučeného postupu a všechny odstřižené a odřezané díly ihned retušujeme příslušnými odstíny barev. Nevím jaký konkrétní význam má použití zahnutých nůžek doporučených v návodu. Z mých dlouholetých zkušeností můžou spíše uškodit, proto pozor na jejich použití.

Začneme kabinou a přední maskou. Vzhledem k tomu, že jsem chtěl model alespoň trochu oživit, rozhodl jsem se pro prosklená, ale slepá skla. Napřed jsem vyřízl všechny okna kabiny (následně i skříně) a pak jsem zevnitř přilepil kousky vyvolaného filmu do fotoaparátu. Ten se mi barvou zdál přijatelný k barvě modelu. Za tuto folii přišel ještě nalepit přiměřeně tmavý papír (lze samozřejmě folii přestříknout barvou). U kabiny mohou nastat problémy snad jen při lepení horní části, kdy nám nemusí pasovat díly lemu imitující zaoblení. Já musel shora v ohybech provést výstřihy ve tvaru úzkého V a vytvarovat je, aby lépe dosedla horní plocha. I tak se mi to moc kvalitně nepovedlo. Zástřihy jsem ze spodu podlepil a zaretušoval. Předem jsem zhotovil propíchnutím i otvory pro veškerá madla na kabině. Držáky zpětných zrcátek jsem zhotovil kvůli přepravě modelu sklopná pomocí  válečků z kousíčků tenké bužírky, nalepených vt. lepidlem na patřičná místa. V těchto válečcích jsou zasunuty ohnuté konce držáků a pohyblivě v nich drží svou pružností. Jak madla, tak držáky zrcátek jsou zhotoveny z kytarových strun - lze použít struny G nebo H. Tyto se dobře tvarují kleštičkami, jsou pružné, drží tvar a jsou měřítkovější než 0,5 nebo 1mm silné drátky. Samozřejmě jsou zabarveny příslušnou barvou.

Následuje kryt motoru a přední maska. V masce jsem vyřezal všechny tištěné otvory před motorem, čímž vznikl celkem zajímavý efekt a za otvory je dokonce vidět něco, co vzdáleně a s velkou dávkou fantazie připomíná motor. Při lepení blatníků jsem použil lepení natupo a nepodlepoval je spodními díly č. 22, které zbytečně neúměrně zesílí tloušťku papíru. Ze spodu jsem je pouze natřel zelenou lihovou barvou Agama odpovídajícího odstínu. V předním nárazníku jsem také zhotovil otvor se zakotveným čepem, pro upevnění lana.

Na řadě je rám - což je, jak již bylo zmíněno krabička ve tvaru kvádříku, která by neměla dělat při lepení problémy. Při sestavování ostatních částí rámu a šasi postupujeme podle návodu a kreseb. U sestavy  listových per jsem neodolal a opět pro oživení, zhotovil pera dělená z pásků kartonku 0,5 mm. Tyto jsem slepil na sebe a následně mírně prohnul a vlepil na odpovídající místa. Pokud se pro tuto úpravu rozhodnete, dávejte pozor na přesné rozměry! Já zhotovil zadní o něco delší a chybu jsem zjistil až v závěru, kdy se mi zadní zástěrky dostaly až na kola což by nemělo být. Postupně na rám osadíme všechny potřebné části. Věnujeme zvýšenou pozornost sestavování náprav. Při kompletaci os kardanů dáváme pozor, aby byly v potřebných rovnoběžných pozicích. I když  dané průměry hřídelí kardanů a výfuku nejsou v měřítku, nechal jsem původní větší rozměry, protože alespoň trochu vyplnily prostor jednoduchého šasi. Výfuk je vytvarovaný z hliníkového drátu, protože „ hybrid ",  který najdeme ve stavebnici je v tomto provedení velice daleko od skutečnosti, a o jeho umístitelnosti jsem se zmínil již výše.

Následuje stavba skříně (zde jsem předem vlepil již zmíněná skla). Při této práci jsem narazil na dvě autorské rozměrové chyby. Za prvé, šířka obou čel skříně je téměř o 1mm užší než šířka podlahy a za druhé - délka skříně je zde naopak o 2mm delší než podlaha! Pokud přidáte sílu papíru ohybů boků podlahy a neupravenou ji vlepíte do skříně, vznikne chybně rozšířená spodní část skříně,  která má za následek nepěkné prohnutí celých jejích bočních částí. Doporučuji tedy předem odříznout všechny bočnice podlahy a střední část zúžit odřezáním kvůli symetrii o 0,5mm z obou stran! Stejně tak délku skříně musíme včas po celé šířce čelních stran zkrátit odříznutím 0,8 - 1mm, aby nevznikla mezera v podlaze, kterou bychom museli následně nějakým zp. opravit. Oddělené boční části podlahy nalepíme na spodek vnitřních obvodů slepené a zkrácené skříně. Podlahu podlepíme kartonkem asi 0,8mm pro větší pevnost a nalepíme na ni všechny žebra, přičemž opět některá rozměrově upravíme. Následně podlahu i s žebry zatížíme mezi dvěma rovnými  podložkami, aby se nekroutila. Pod nalepené boky podlahy vlepíme po obvodu a v rozích skříně obdélníčky silnějšího kartonu, nebo úzkých dřevěných lišt, nalepíme je ale o sílu podlepené podlahy níž tak, aby následně ležela těsně pod nalepenými bočnicemi.  Podlaha musí dosednout a jít přilepit na tyto pomocné špalíčky. Při této úpravě se skříň nebude kroutit nebo jinak deformovat. Po vlepení podlahy je dobré ji neustále zatěžovat tak, aby ležela celou spodní částí na rovné podložce (pozor na deformaci střechy).

Po slepení a zkompletování těchto hlavních částí a všeho ostatního příslušenství a doplňků se pustíme do lepení kol. Zde žádné nástrahy nečíhají a držíme se opět návodu a kreseb. Pro větší realističnost je vhodné disky kol upravit vyseknutím půlkulatých obloučků vhodným průbojníkem, jak ostatně doporučují i autoři. Kola můžeme lepit postupně v průběhu stavby. Jen si dáváme pozor na párování a směr vzorků pneumatik, abychom je, měli všechny jedním směrem na všech kolech i dvojmontážích!

Pro úplnost můžeme zadní světla a odrazky polepit průhlednou izolepou, a na přední světla lze použít Al folii a rovněž izolepu pro dojem skla (tvar světel jsem vybrousil ze dřeva  smirkem). Na závěr lze konstatovat, že přes všechny výtky lze model s uvedenými úpravami považovat za zajímavý, protože jeho silnou, efektní a zdařilou stránkou je tvar kabiny a přední části s blatníky. Případně lze model použít i jako dobrý základ pro úpravy většího rozsahu např. zhotovení interiéru nebo úpravy rámu a motoru.

Doplněno 31.3.2012 - V nedávné současnosti firma vydala již pátou verzi tohoto vozu (vojenský valník ČSLA) a je nutno říci, že tento je již velice povedený a vylepšený a každému papírákovi myslím poskočilo srdíčko radostí! Na modelu je vypracován interiér kabiny, detailněji přepracován rám podvozku, zhotoven motor a další doplňky. Z této nové stavebnice si postavíte velice hezký a detailní model, který snese i o mnoho přísnější kriteria oproti stroji popisovaném v této recenzi. 

Doplněno 7.2.2013 -  Pokud máte model rozpracován, nebo se chystáte jej slepit, mrkněte se na příspěvek, který jsem zavěsil na DF papirovemodelarstvi.cz Stojí to za to. Popisuji zde správné natvarování kabiny (včetně oken) a střechy tohoto modelu. Podobný popis nebyl celých 10let od vydání první verze tohoto modelu nikde publikován a odstraní 95% problémů se slepením těchto částí modelu - těch zbylých 5procent je o šikovnosti :). Popis úpravy

Model slepil Velda st. - fota a textová úprava recenze Velda st.

Praga V3S 1.jpg
Praga V3S 2.jpg
Praga V3S 3.jpg
Praga V3S 4.jpg
Praga V3S 5.jpg
Praga V3S 6.jpg

Kopírování, úpravy, či jiné použití původních textů, částí textů, fotografií, obrázků, či jiných souborů z těchto stránek do jiných www, textových materiálů a digitálních nosičů mimo tyto stránky, je povoleno pouze s písemným souhlasem autora těchto stránek a s uvedením těchto www jako zdroje. © Jiří Velocha 2007 - 2017.

Name
Email
Comment
Or visit this link or this one