PM shop - poštovné a balné:

Dobírka CZ:                 - od 110Kč
Platba na účet CZ:       - od 59Kč
Do ceny 760Kč automaticky pojištěno

Nad 2000 Kč zdarma (platí pro CZ)
Podrobné info: Informace k nákupu
Zde si můžete zkusit vyhledat požadované vystřihovánky/zboží, zadáním jejich názvu.
*********************
 
Některé náhledy slepených modelů, umístěných v rozích fotografií nabídek PM shopu, jsou použity s laskavým svolením autorů fotografií pánů: S.Fajkuse + Papírová archeologie, Martina Čermáka, Michala Šimka, Radka Valeny, Lukáše, Miroslava Lisinoviče, Radka Vacka, Michala Vršanského, Jakuba Červeného, Miro, Dravec/Pavel, Jana Rükra, Milana Hromádko, Prďola, Pavla Rašky Všem děkuji a jejich galerie najdete pod jejich jmény/nicky.
 
*********************
Tento kurz vznikl již v r. 2000. Bylo dohodnuto zveřejnění v časopise ABC, ale z důvodu změny majitele vydavatelství, nebylo zveřejnění zrealizováno a kurz, je tedy od r. 2008 v jednodušší verzi k dispozici na těchto stránkách. Preferovány jsou zde jednoduché postupy, ke kterým nepotřebujete žádné speciální a drahé pomůcky, ani nemusíte být “superlepič“. Takže se nechejte inspirovat a alespoň něco si vyzkoušejte.
V Návštěvní knize, můžete zanechat veřejný vzkaz týkající se těchto stránek Návštěvní kniha. Pro soukromé vzkazy využijte Vzkazník pro autora.
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
Veldovy stránky o papírových modelech

Veldovy stránky o papírových modelech
Chcete-li PM stránky podpořit na svých www, rozklikněte si nadpis tohoto panelu a zkopírujte si HTML kód loga stránek pro uložení živého odkazu na vaše stránky.
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 

Líbí se vám tyto stránky?

Klikněte na jednu z možností pro hlasování.
------------------------------------------
Papermanie je i na Facebooku a múžete mrknout na FB stránku těchto www - pro prohlížení, přídání příspěvků, sdílení apod., je třeba být na FB registrován a přihlášen Papermanie Facebook
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 

OT- 64 / ŠOK - r.1972

OT-64 SKOT – ŠOK r.1972

Vydal:      ABC v roce 1972
Autor:     V. Šorel + F. Kobík
Měřítko: neuvedeno – asi 1:35

V této recenzi vám představím hodně starý modýlek, který byl v ABC vydán již v r. 1972 (ABC č.5 roč.17), a který je svým způsobem pro mě rarita i v tom, že jsem osobně tento model ještě do dnešních let (a to už je co říci) neviděl slepený. Viděl jsem kdysi pouze jedno foto, ale na tom model bohužel nebyl předloze vůbec podobný. Autory vystřihovánky jsou pánové Václav Šorel a František Kobík (známá to “firma ŠOK“ z ABC).
Samotná popisovaná stavba modelu má rovněž zajímavý vznik. Dostala se mi totiž do ruk hromada rozstříhaných dílů ze dvou originálů tohoto modelu a to v dosti bídném stavu. Asi polovina byla podlepena kreslící čtvrtkou. Ve své době bylo toto doporučováno téměř u všech vystřihovánek v ABC a spousta modelářů už jen tím, že se drželi tohoto doporučení, následně své modely nedokončili – byly tím pro většinu neslepitelné. Dále, spousta dílů byla vystřižena nepřesnými a nerovnými střihy mimo linie, mnoho dílů naohýbané v ruce polámanými ohyby a evidentně ohýbané bez narýhování či naříznutí. Kola byla vystříhána stylem “tisícihran“ (pro neznalé – místo zaoblení měly hrany) s odstupem od linie cca 0,5-1mm. Jak to přibližně vypadalo, můžete vidět na obr.1, 2.
DSCN3040.jpg
Zkrátka, první dojem byl takový, že to prostě vyhodím do popelnice. Nicméně jsem si vzpomněl, že před mnoha lety jsem se tento model coby cca desetiletý klučina vstupující do “velkého světa papírařiny“, snažil slepit. Jak to dopadlo, určitě tušíte, ano, skončil tenkrát v kamnech, ve kterých jsme kdysi doma topili. Zhavaroval jsem hlavně na tom podlepení a to se mi tehdy stalo nejen u tohoto modelu, a časem jsem proto postupně došel k velkému a zároveň trpkému poznání, že sice podlepovat ano, ale s velkým rozmyslem. Trpkému proto, že dosti modýlků jsem pro toto nedokončil. A veškeré rozumy jsme tehdy čerpali jen z vlastních chyb, protože se nám o Diskusních fórech či modelářských skupinách na Face Booku v té době nezdálo ani v těch nejdivočejších snech.
Takže ve mně zahlodal červíček a začal jsem si pohrávat s myšlenkou, co kdybych zkusil teď po mnoha letech (více než 40!) vydolovat z tohoto “papírového šrotu“ maximum, a zhmotnit to, co se mi tenkrát nepodařilo. Rozhodl jsem se tedy zkusit modýlek slepit z originálních dílů, které jsem teď dostal, protože by byla “věčná“ škoda, tento již opravdu vzácný (byť “našrotovaný“) kousek do té popelnice vyhodit, to jsem mohl, až kdyby se opravdu nezadařilo. Navíc jsem si chtěl ověřit, zda vůbec budu schopen model z těchto “origoš a doslova vyškubaných“ dílů, model slepit. No, a aby toho nebylo málo, tak ke “Skotům“ (rozuměj obrněná vozidla), mám takový nějaký zvláštní vztah..
DSCN3042.jpg
Následoval průzkum, jak dalece jsou díly schopny stavby. Zkusil jsem pomocí vlažné vodní lázně odlepit spodní vrstvu kreslící čtvrtky, někde to šlo jinde ne – to bylo  “blbé“.. A to co šlo, dostalo po vyschnutí docela zajímavou “impregnaci“ ve formě filmu, z blíže neidentifikovaného lepidla a ten nešel nikterak smýt (na tom zase špatně držel Herkules). Nakonec jsem vybral podle mě nejlépe zachovalé díly a některé podlepené díly ztenčil, tak, že jsem je v podstatě řádně namočené (musí to být opravdu řádně “promočené“) rozchlípl na hranách a po celé ploše od sebe opatrně oddělil (to byly ty, které nešly rozlepit ve vodní lázni). Rozchlípnutí vidíte na obr.3,4. Tím se síla ztenčila na přijatelnou sílu papíru k dalšímu zpracování - porovnání původní síly a po ztenčení je vidět na obr.5,6
 
DSCN3097.jpg
DSCN3095.jpg
DSCN3105.jpg
DSCN3055.jpg
DSCN3101.jpg
DSCN3103.jpg
Všechny navlhčené rozdělené i nerozdělené díly, jsem následně řádně zatížil na dva dny mezi noviny a MDF desky obr.7,8 (tyto desky sají vlhkost). Zatížením se částečně vyrovnaly i lomy a nerovnosti v ohybových liniích na některých dílech.
Zatím co se tyto díly zatížené vysoušely, pustil jsem se do kol. Zde bylo nutno několik zarovnat do “kulata“ (vzhledem k tomu, že původní byly nepřesně obstřiženy vně linií obvodů, tak to šlo bez problémů a zbytek jsem vystřihl z původních nevystřižených). Zároveň mě zde napadlo udělat boky kol plastické/bombírované, už třeba jen proto, a zde trochu odbočím, že jsem byl vlastně zakladatel bombírovací techniky koleček všeho druhu v CZ, což málokdo z modelářů vlastně ví – moje bombírování bylo poprvé zveřejněno na jaře v roce 2002 v Olomouci na modelech F1 Ferarri a McLaren (výstava For-Model 2002). Zároveň byly na těchto modelech představeny i do té doby v CZ nepouživané vzorky dezénů pneumatik (zde vlastně obvodové drážky dezénů). Takže jsem vlastně se synem dopomohl i rychlejšímu nástupu dnešních tzv. “laserovánek“ v CZ :).
Takže, že by praktická ukázka “rozšířené aplikace bombírování“ na rovné a nedělené boky kol? Tak jak na to? Samozřejmě by šlo v PC nakreslit nové dělené boky i s výsečí – ale o tom to právě je, šlo mě právě o to, vytvořit bombírování na originálních dílech, abych ukázal, že to jde.
Napřed jsem boky koleček z rubové strany ve středu navlhčil slinami (jak víme známý prostředek k částečnému zachování tvaru – voda takto nepůsobí), našel jsem si kousek plastové trubičky o vnějším průměru středového disku kolečka a za vlhka několikráte opatrně vtlačoval “disk“ do školní pryže (gumy) aby se tím vytvořil zanořený tvar pod úroveň pneumatiky obr.9.  Až se mi tvar disku zdál dostatečný, nechal jsem je vyschnout a opět za pomoci navlhčení slinami, jsem tvaroval boky pneumatik, zde již klasickým bombírováním v prstech obr.10,11. Obě operace je nutno dělat opatrně a nic nepřehánět, protože boky pneumatik nejsou dělené jako u současných modelů, což je samozřejmě jiná práce než s kolečky dělenými a je potřeba větší opatrnosti. Po vyschnutí jsem všechny hrany zaretušoval a kola slepil dnes již běžným způsobem bez “trojůhelníčků“ - všechny trojúhelníkové chlopně byly odřezány obr.12 . Pokračoval jsem namotáním vnitřního papírového pásku (používám milimetrový papír) k zesílení a zpevnění hrany běhounu (zde opravdu stačí cca +- 1mm hrana) a následně jsem na tyto nasílené hrany přilepil natvarované boky. Kupodivu vše na sebe hezky sedlo (včetně vzorků) a kola se celkem podařily, jak je vidět na fotech obr.13 , což mě docela povzbudilo k dalšímu postupu na “renovaci“. 
DSCN3147.jpg
DSCN3153.jpg
DSCN3152.jpg
DSCN3154.jpg
DSCN3155 1.jpg
Po vysušení a srovnání dílů trupu pod zátěží, jsem vše co bylo původně slepeno, nebo bylo původně v celku a mělo chlopně, nebo bylo nešetrně ohnuto a obstřiženo, obřezal skalpelem tak, aby byly díly co nejrovněji zaříznuté obr.14 (i tak někde zůstaly vidět lomy po nešetrné původní práci). Následovalo vytvoření chlopní pro slepení, tam, kde jsem předpokládal, že budou potřeba obr.15,16.
DSCN3057.jpg
DSCN3058.jpg
DSCN3082.jpg
DSCN3086.jpg
Následně jsem postupně slepil trup stroje s tím, že jsem si nechal otevřenou horní část pro snadnější manipulaci obr.17 (na původním modelu je tato část spojena s boky trupu). Při lepení, byl trošku problém s přední částí, protože ne zrovna přesně sedí proporce boků a čela trupu (je to trochu posunuté a nesedí boční a přední linie kresby). No ale za ty léta s nůžkami to zpravilo trošku improvizace a opatrnosti se seříznutím tak, aby vše pasovalo. Další problém byl s vlepením zadního čela trupu, zde jsem bohužel přehlédl, že zadní díl čela udělali autoři nahoře cca o 2,5mm širší než je šířka horního dílu trupu a protože jsem již měl celé zadní čelo nalepeno na bocích, musel jsem díl opatrně oddělit, což mělo za následek menší komplikace s tvarem zadní části trupu, ale i to si nakonec dalo říct. Díl jsem souměrně na obou stranách seřízl tak, aby souhlasil rozměr s horní částí trupu a znovu vlepil na své místo. Tentokrát bylo vše v pořádku. Problém byl ještě při lepení podběhů trupu, i zde je dosti složité tvarování a možná vlivem seříznutí chlopní a původního nepřesného ohýbání, ne vše sedělo dokonale. Tyto díly, se ale musí vlepovat co nejpřesněji (kontrolovat geometrii), aby se trup nezkroutil do vrtule – což je trošku fuška. I tak, musím ale autorům složit poklonu, protože přes ruční kreslení tohoto tvarově složitého modýlku, díly na sebe v podstatě až na tyto chybičky velice obstojně pasovaly a to i po seříznutí dílů a chlopní, jak bylo uvedeno výše. Nakonec jsem trup uzavřel horní částí – zde bych doporučil do vnitřku trupu vlepit alespoň dvě žebra (nebo nalepit nějaké výztužné žebra na tento horní díl), protože se mi následně při nalepování poklopů horní díl mírně propadl dovnitř (ale nic kritického).
Slepil jsem a vytvaroval díly šasi obr.18 (nápravy kol), nalepil na trup a k nim kola. Kola jsem lepil napevno, jak bylo původně na modelu zamýšleno. Napřed jsem nalepil čtyři krajní kola tak, aby všechny ležely hezky na rovném podkladu (se stejnými mezerami pod podběhy) a následně teprve vlepil zbývající kola tak, aby bylo všech 8 kol hezky ve styku s podložkou. No a musím říct, že už stroj dostal celkem slušný tvar obr.19.
DSCN3163.jpg
DSCN3765.jpg
Pojďme na doplňky a úpravy. Vzhledem k tomu, že jsem měl, jak se říká náhradní díly, tak jsem se rozhodl model oproti originálu více oživit. Takže např. většinu nakreslených poklopů jsem nalepil plastické a rovněž části pantů poklopů. Půlkulatý horní poklop na předku, dostal bombírováním zakulacený tvar, nakreslené boční držáky vlnolamu jsem upravil rovněž plasticky a pilu na přední kapotě také. Po celé délce obou boků trupu jsem navíc doplnil i podélnou lištu, která je na těchto strojích navařena z tzv. “L“ profilů (chcete-li “vinklů“). Vrtule vodního pohonu jsem vystřihl a mírně nakroutil pro věrohodnější tvar.
Plasticky byly vytvořeny i ploché výfuky a veškeré nakreslené ruční nářadí včetně ocelového lana (bylo třeba trochu zamaskovat původní kresby). Myslím, že tím model hodně získal a na dobu kdy byl vytvořen, je to s těmito úpravami opravdová lahůdka, která se autorům docela podařila, což můžete posoudit z fotek hotového modýlku. Nakonec jsem celý modýlek asi pětkrát lehce stříknul  obyčejným lakem na vlasy. Toto jsem za celou dobu svého papíraření udělal vůbec poprvé a mohu doporučit, protože to modýlku prospělo. Ale je potřeba opatrnosti a vždy každou vrstvu nechat řádně vyschnout, a stříkat jen lehce aby se díly nepromočily.
Pokud byste model lepili z původní neporušené vystřihovánky, budete mít samozřejmě hodně usnadněnou cestu, přesto doporučuji tyto hlavní body: díly trupu rozřezat (viz. foto), větší díly podlepit kancelářským papírem, nechat otevřenou horní část trupu pro snadnější manipulaci při lepení a vlepit do trupu, nebo na horní díl, výztužná žebra. Kola lepit bez trojúhelníkových chlopní. V samotné vystřihovánce změřit šířku horní části zadního čela a šířku horní části trupu – je nutná úprava rozměru zadního čela (viz. popis výše) a v neposlední řadě opatrnost při lepení předku trupu – i zde je nutná úprava rozměrů souměrným seříznutím obou šikmých hran čela trupu. Nakonec možno stříknout lakem na vlasy. Konečný vzhled modelu vidíte na obr.20-25 a model v reálném terénu na obr.26-29.
Takže závěrem, pokud se vám dostane něco podobného do ruk, tak než to vše vyhodíte, zkuste zapřemýšlet, jestli to není škoda. Zvláště u podobných vystřihovánek, které se pomalu, ale jistě stávají již velice obtížně sehnatelné, až nesehnatelné a které mají svou, mnohdy i slušnou sběratelskou hodnotu neslepené, natož když se vám to podaří podobně solidně “zpatlat“.
Tuto recenzi zároveň věnuji kolegovi panu Ing. Stanislavu Fajkusovi, známému “papíráckému archeologovi“ jako uznání a obdiv jeho práce na webu www.papirovaarcheologie.cz . 
Slepení modelu, textová úprava a fota J. Velocha st. / Velda st.
DSCN5452.jpg
DSCN5454.jpg
DSCN5456.jpg
DSCN5459.jpg
DSCN5465.jpg
DSCN5467.jpg
DSCN5479.jpg
DSCN5480.jpg
DSCN5489.jpg
DSCN5491.jpg
Máte podobnou zkušenost, nebo slepili jste za podobných okolností nějaký hodně starý modýlek (nebo i novější)? Napište mi do diskuze (nebo vzkazníku dole na úvodní stránce). Pokud by bylo podobných příspěvků více, zveřejním je v nové rubrice, která se může jmenovat třeba Lepíme modely z trezoru (nebo i jinak :) ). Velda

Kopírování, úpravy, či jiné použití původních textů, částí textů, fotografií, obrázků, či jiných souborů z těchto stránek do jiných www, textových materiálů a digitálních nosičů mimo tyto stránky, je povoleno pouze s písemným souhlasem autora těchto stránek a s uvedením těchto www jako zdroje. © Jiří Velocha 2007 - 2018.

Name
Email
Comment
Or visit this link or this one