PM shop - poštovné a balné:

Dobírka CZ:                 - od 119Kč
Platba na účet CZ:       - od 69Kč
Do ceny 880Kč automaticky pojištěno

Nad 2000 Kč zdarma (platí pro CZ)
Podrobné info: Informace k nákupu
Zde si můžete zkusit vyhledat požadované vystřihovánky/zboží, zadáním jejich názvu.
*********************
 
Některé náhledy slepených modelů, umístěných v rozích fotografií nabídek PM shopu, jsou použity s laskavým svolením autorů fotografií pánů: S.Fajkuse + Papírová archeologie, Martina Čermáka, Michala Šimka, Radka Valeny, Lukáše, Miroslava Lisinoviče, Radka Vacka, Michala Vršanského, Jakuba Červeného, Miro, Dravec/Pavel, Jana Rükra, Milana Hromádko, Prďola, Pavla Rašky Všem děkuji a jejich galerie najdete pod jejich jmény/nicky.
 
*********************
Tento “kurz“, autor těchto www, sepsal již v r. 2000 a od r. 2008 je zde v jednodušší verzi k dispozici. Vhodný je pro spíše začínající modeláře. Preferovány jsou zde jednoduché postupy, ke kterým nepotřebujete žádné speciální a drahé pomůcky, ani nemusíte být “superlepič“. Takže se nechejte inspirovat a alespoň něco si vyzkoušejte.
papermanie@email.cz , nebo ↓
V Návštěvní knize, můžete zanechat veřejný vzkaz týkající se těchto stránek Návštěvní kniha. Pro soukromé vzkazy využijte Vzkazník pro autora.
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
Veldovy stránky o papírových modelech

Veldovy stránky o papírových modelech
Chcete-li PM stránky podpořit na svých www, rozklikněte si nadpis tohoto panelu a zkopírujte si HTML kód loga stránek pro uložení živého odkazu na vaše stránky.
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 

Líbí se vám tyto stránky?

Klikněte na jednu z možností pro hlasování.
------------------------------------------

Liaz Dakar 2003

LIAZ DAKAR 2003

Vydal:        Vimos Publishing / CZ
Měřítko:   1 : 32

V roce 2003 se po 11ti letech značka Liaz opět objevila na startu nejznámější terénní rallye. Po Modelu Tatry 815 4x4 týmu Petrobras z r. 2002 je tento model druhým dakarským speciálem tohoto vydavatele. Listy s díly jsou vloženy do lesklé obálky, která má na přední straně krásnou autentickou fotografii kamionu a rovněž na poslední stránce obálky je foto  i s profily posádky vozu. Vnitřní část obálky je potištěna psaným návodem a návodnými kresbami. Návod je v češtině a angličtině. Všechny díly jsou vytištěny na velice kvalitním a dobře zpracovatelném papíru. Tisk je bezvadný ,  s perfektní grafikou tak jak je u tohoto vydavatele zvykem.

Při stavbě se budeme maximálně držet postupu a doporučení autora. Lze ale provést některé úpravy o kterých si povíme. Začneme motorem , což je vcelku pohodová záležitost. U dílu č.4 narazíme na to, že horní části těchto dílů jsou krátké. Je nutno je zhotovit nové asi o 2mm delší. Vrtuli chladiče je možno prořezat i když není moc vidět. Po slepení motoru zkompletujeme a slepíme rám. Zde je nutno pracovat velice přesně. Hotový rám zatížíme např. dřevěnými kostkami, aby se nezkroutil a necháme řádně proschnout. Listová péra náprav jsem oproti originálu zhotovil dělená z pásků 1mm silného kartonu, který jsem slepil a vytvaroval do prohnutí. Na nápravnice jsem místo dílu č.53 nalepil bílé pásky odpovídajících rozměrů. V místě, kde se má nápravnice přilepit k pérům se nalepí malý obdélníček 1mm kartonu pro vymezení prohnutého tvaru. Hotová péra jsou nabarvena šedou barvou - např. lihová Agama. Při kompletování přední nápravy musíme pohyblivou spojovačku ( pozor v návodu je chybně uvedeno č.84 místo č.86 ) zhotovit novou asi o 4mm delší, rovněž osu a tyč náhonu je nutné prodloužit asi o 2-3mm.

Následuje vytvarování a slepení korby pracujeme podle návodu. Na korbu se po vyschnutí (opět zatěžujeme) mají nalepit držáky. Zdálo se mi ale lepší je nalepit napřed na rám a teprve na vyrovnané nalepené držáky jsem nalepil hotovou korbu. Před nalepením jsem původní držáky zesílil podlepením a zhotovil do nich otvory, původně jen natištěné. Tyto velice zvýrazní plastičnost a odlehčenost celé konstrukce. Nádrže je nutno zhotovit tak, aby otvory na víčka byly na přední zaoblené hraně! Čili asi o 5 - 7mm výše než původní tisk. Celé nádrže i s přilepenými držáky přilepíme na rám tak, aby s ním byly rovnoběžné, rovněž je nutno vyzkoušet pozici levé nádrže s bočním krycím dílem, aby pasovaly otvory v tomto dílu na víčka. Proto přilepíme tuto nádrž až po zhotovení tohoto dílu.

Pokračujeme sacím potrubím, které zkompletujeme opět podle návodu. Výfuk jsem zhotovil podle návodné kresby z hliníkového drátu. Zhotovíme boční kryty rámu . Zaoblení ve spodní části vytvoříme tak, že po slepení obou polovin dílů, spodní část v potřebné šířce ( barevné proužky) potřeme z rubu zlehka slinami, aby díl neprovlhl ( slinami proto, že mají stahující účinek ) a zaoblení proveďte např. ocelovým drátem vhodného průměru nebo třeba držadlem vařečky na měkkém podkladu např. kusu karimatky. Z obou dílů 167 odstřihněte malou černou chlopeň na bocích je zbytečná, protože oba tyto díly v konečné fázi nebudou nalícovány na předních blatnících, protože jsou opět asi o 3 - 3,5mm kratší v přední části ( toto lze vidět na fotografiích ). Rovněž odstřihněte černé chlopně na dílech zadních blatníků - tyto byste opět velice těžko nalepili na určená místa, protože kryty ( které jsou kratší) je nutno umístit tak, aby byly zhruba ve středu mezi blatníky. Další poměrně náročnou sestavou je kabina. Zde je přesnost opět velkou nutností. Spodní část kabiny díl jsem pro jistotu rozstřihl na tři části - 2x boční a jednou přední - podokenní. Pokud nám podokenní díl nebude vycházet, což je pravděpodobné, zhotovíme ho nový delší , je nutno předem délku  nasucho vyzkoušet. Ochranný rám jsem z důvodů větší autentičnosti, zhotovil z AL drátu o průměru 2,5 mm slepil vteřinovým lepidlem a natřel bílou barvou. Zpětná zrcátka jsou polepena AL folií a na kabinu jsou upevněna v pohyblivých úchytech, zhotovených z tenké bužírky. Tato úprava má výhodu i při přepravě modelu, kdy se poměrně často stane, že se zrcátka částečně nebo úplně ulomí a musíme model opravovat. U pohyblivých zrcátka sklopíte ke karosérii a problém je vyřešen. Hotovou kabinu přilepíme s chladičem podle návodu sklopně k rámu.

Další samostatnou částí je přední nárazník. Je možno ho vylepšit vyřezáním otvorů pro světla a tažný čep. Světla, která polepíme Al folií a boční blinkry nalepíme na bílý proužek papíru a tento vlepíme do vyřízlých otvorů. Zhotovíme mřížku z plastu nebo drátku slepenou vteřinovým lepidlem a nalepíme před světla. Spojlerový držák spodních reflektorů díl jsem vytvaroval opět z drátku a nabarvil černou barvou.

Dostáváme se ke kolům, podle mého názoru celkem příjemná práce - protože jsou jen čtyři a  díly na sebe slušně pasují. Pro větší věrohodnost nafouknutých pneumatik jsem zvolil postup, který se svým otcem u podobných kol používáme už delší dobu. Středy boků pneumatik nenařezáváme jak je doporučeno v návodu, ale ručně v prstech vytvarujme do zaobleného tvaru - ruční práce je nejdostupnější a nejjednodušší varianta - popis tvarování najdete v rubrice Kurz lepení / Lepení a úpravy kol. Po této úpravě získáme kola modelovější něž je původní verze. Doplněno 31.3.2012 - V současnosti již tyto úpravy kol, na nově vydávaných modelech, doporučuje i sám autor těchto modelů.

Na závěr jsem zkompletoval a přilepil blatníky č. 190 - 194. Pozor díl č. 190 je široký a je třeba ho zúžit asi o 1,5 - 2mm což předem na sucho vyzkoušíme s kabinou. Poté je k rámu přilepíme tak, aby na ně kabina vodorovně dosedla svou spodní částí.

Zadní červená světla jsou přelepena červenou průhlednou folií, oranžová a poziční jsou přelepena průhlednou isolepou, kvůli efektu skla.

Vnitřní části všech reflektorů jsou zhotoveny z kousku hliníkové folie, vytlačené vhodně zaobleným předmětem ( např. zaoblený konec štětce ) do měkčí gumy a následně vystřižené na požadovaný průměr. Celek je přelepen průhlednou isolepou.

Co říci na závěr? Při přesné a čisté práci získáme velice líbivý a efektní model viz foto modelu,  který je při velké převaze modelů dakarských Tater, příjemnou změnou. Přes všechny nedostatky ho všem případným zájemcům doporučuji.

Model slepil Velda ml. - fota a textová úprava recenze Velda st.

Liaz Dakar 2003 1.jpg
Liaz Dakar 2003 2.jpg
Liaz Dakar 2003 3.jpg
Liaz Dakar 2003 4.jpg
Liaz Dakar 2003 5.jpg
Liaz Dakar 2003 6.jpg

Kopírování, úpravy, či jiné použití původních textů, částí textů, fotografií, obrázků, či jiných souborů z těchto stránek do jiných www, textových materiálů a digitálních nosičů mimo tyto stránky, je povoleno pouze s písemným souhlasem autora těchto stránek a s uvedením těchto www jako zdroje. © Jiří Velocha 2007 - 2018.

Name
Email
Comment
Or visit this link or this one