Po takto připravené kostře a palubě, přichází na řadu jedna z nejnáročnějších prací na modelu a to, polepení kostry “obšívkou“ neboli opláštěním. Podle zkušeností z této práce (opět se řídíme kresbami), mohu říct, že boční opláštění mi pasovalo celkem bez problémů, horší to bylo s opláštěním dna. Po celé délce trupu mi vznikla na jednom boku mezera mezi díly dna a bočním opláštěním cca 0,5mm. Zde si nejsem jist, zda to bylo způsobeno mou chybou nebo nepřesností autora. Proto doporučuji tyto díly napasovat “na sucho“ co nejlépe, aby tato chyba byla co nejvíce eliminována. Ať už tak nebo tak, mezeru jsem zatmelil a přebarvil. Zde se ještě zmíním, že někteří modeláři oplášťování trupů lodí provádí různými modelářskými způsoby. Můžete např. opláštění vytvořit polepením kostry balzou, nebo více vrstvami slabšího papíru, nastříkáním vrstev “plniče“ (např. Surfacer) a následně celý tvar vybrousit do hladka a nabarvit příslušnými barvami. Já se držel klasické technologie dané autorem.
Trup máme hotový a nezbývá než se pustit do nástaveb a dalších doplňků lodi – letadla, záchranné čluny, antény, výzbroj, zábradlí… Pro zajímavost uvedu, že např. “pidi“ letadýlka (zde měř. 1:200) se každé skládá z více než 40dílků! Což je při tomto měřítku a množství letadýlek docela nářez, a aby toho nebylo málo, můžete si navíc vybrat varianty s křídly roztaženými, nebo složenými. Samozřejmě ne všechny letadélka se vlezou na palubu, můžete proto některé naaranžovat do výtahů a vnitřních hangárů. Samotné osazení letadýlky, které jsem lepil v mezičasech v průběhu celé stavby (stejně jako záchranné čluny) přišlo ale na řadu až na konec celé stavby.
Takže pokračujeme nástavbami, a opět neuděláte chybu, když si vše budete kontrolovat s detailními nákresy. Kompletní věž s radarem jsem vytvořil, kvůli přepravě odnímatelnou, usazenou na trnu ze silnější dřevěné špejle. Přičemž anténa radaru je zhotovena ze staré jemné záclonky (dají se koupit laserové díly), reflektory jsou opatřeny lesklou folií a sklo na můstku je vytvořeno z průhledné folie. Pouze tyto úpravy byly na nástavbách provedeny.
Velký problém v jinak výborných návodných kresbách, je absence detailního osazení a šablon tvarů zábradlí! Což považuji za velké mínus celého návodu. I zde se již pravděpodobně počítalo s tím, že si modelář koupí hotové zábradlí leptané z kovu, či vypálené laserem z kartonu. Nic méně ne každý má možnost zakoupení, nebo se mu investice zdá vysoká a zábradlí udělá ručně. Zde není jiné možnosti, než spoustu částí zábradlí vytvořit tzv. od oka. Osobně jsem je dělal z drátku za pomoci vteřinového lepidla a opravdu z velké části od oka, protože šablony (kromě několika základních kousků) jaksi v návodu chybí a v podstatě o nich není ani zmínka :).
Další hodně náročnou prací je kompletní výzbroj a výstroj lodi. Vložený čas se nám ale vrátí v efektním vzhledu lodi. Celkově se na lodi nachází např. 8 ks protiletadlových kanonů. Opět jak jinak, je lze zakoupit hotové z kovových leptů. Kdybychom to ale vše spočítali, přijde nás použití těchto doplňkových dokupovaných dílů již téměř na trojnásobek ceny modelu, jehož samotná je kolem 500Kč! Je tedy na každém zda se pro investici do těchto dílů rozhodne.
Takže samotný model lodi je hotov a zbývá osazení letadýlky, které byly již nachystány. Tím je model, který je více jak 70cm dlouhý, hotov. Celkově působí zajímavým efektním dojmem, i když, jak již bylo uvedeno, nepatří mezi modely “obry“.
Co říct závěrem? Model sám o sobě není nijak extrémně náročný, spíše trošku časově náročnější, kvůli různým “titěrnostem“, bez kterých by to ale nebylo určitě ono. Se stavbou by si měl poradit každý zběhlejší modelář. Osobně mě dost potěšily velice detailní kresby návodu, když i ty postrádají důležitou věc a to jak bylo uvedeno, šablony zábradlí. Nicméně i tak se stavbou nebyly žádné zásadní problémy a model mohu doporučit.
Takže přeji hodně trpělivosti a přesnosti při stavbě.
Model slepil J.Velocha ml. / fota a textová úprava recenze J.Velocha st.