PM shop - poštovné a balné:

Dobírka CZ:                 - od 110Kč
Platba na účet CZ:       - od 59Kč
Do ceny 760Kč automaticky pojištěno

Nad 2000 Kč zdarma (platí pro CZ)
Podrobné info: Informace k nákupu
Zde si můžete zkusit vyhledat požadované vystřihovánky/zboží, zadáním jejich názvu.
*********************
 
Některé náhledy slepených modelů, umístěných v rozích fotografií nabídek PM shopu, jsou použity s laskavým svolením autorů fotografií pánů: S.Fajkuse + Papírová archeologie, Martina Čermáka, Michala Šimka, Radka Valeny, Lukáše, Miroslava Lisinoviče, Radka Vacka, Michala Vršanského, Jakuba Červeného, Miro, Dravec/Pavel, Jana Rükra, Milana Hromádko, Prďola, Pavla Rašky Všem děkuji a jejich galerie najdete pod jejich jmény/nicky.
 
*********************
Tento kurz vznikl již v r. 2000. Bylo dohodnuto zveřejnění v časopise ABC, ale z důvodu změny majitele vydavatelství, nebylo zveřejnění zrealizováno a kurz, je tedy od r. 2008 v jednodušší verzi k dispozici na těchto stránkách. Preferovány jsou zde jednoduché postupy, ke kterým nepotřebujete žádné speciální a drahé pomůcky, ani nemusíte být “superlepič“. Takže se nechejte inspirovat a alespoň něco si vyzkoušejte.
V Návštěvní knize, můžete zanechat veřejný vzkaz týkající se těchto stránek Návštěvní kniha. Pro soukromé vzkazy využijte Vzkazník pro autora.
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
Veldovy stránky o papírových modelech

Veldovy stránky o papírových modelech
Chcete-li PM stránky podpořit na svých www, rozklikněte si nadpis tohoto panelu a zkopírujte si HTML kód loga stránek pro uložení živého odkazu na vaše stránky.
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 

Líbí se vám tyto stránky?

Klikněte na jednu z možností pro hlasování.
------------------------------------------
Papermanie je i na Facebooku a múžete mrknout na FB stránku těchto www - pro prohlížení, přídání příspěvků, sdílení apod., je třeba být na FB registrován a přihlášen Papermanie Facebook
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 

Ferrari 01 + McLaren

McLaren MP 4/15 + Ferrari F 2001 / 50

Vydal:       ABC - Česko
Měřítko:  1 : 24

Dnes Vám představuji dvě stavebnice modelů F1, které vydal koncem roku 2001 časopis ABC. Jako první jde o stavebnici vozu McLaren MP4 - 15 verze 2001 pilota M. Hakkinena s číslem 1. Autor modelu nedal možnost výběru druhého pilota. Tento model vydalo ABC v č. 18 roč. 46 a jde o práci pana Petra Špinlera ve spolupráci s panem Miroslavem Gabrielem jenž je zároveň majitelem fy. MIGAS ze Strakonic, která se podílela na vydaní i jiných vozů F1 např. Lotus 72 D, Brabham BT 46 aj. modelů.

Je zpracován v klasickém "ábíčkovském" formulovém měřítku 1 : 24. Papír je poměrně měkký a dá se s ním dobře pracovat. Kvalita počítačové grafiky předlohy se autorům trošku nepovedla, protože všechny dělící čáry jsou zubaté, ale při vlastní stavbě toto není na překážku. Samotná vystřihovánka je na dvou listech A4, se dvěma stránkami návodu. Návod je přehledný a je nutno ho před stavbou dobře prostudovat - toto platí hlavně pro začínající nebo méně zkušené pap. modeláře. Model bych doporučil spíše zkušenějším, i když z obou recenzovaných je jednodušší.

Provedeme přípravné práce a budeme postupně tvarovat a slepovat potřebné díly v doporučeném pořadí, které není vhodné měnit (nejen u tohoto modelu). V návodu je vše dostatečně popsáno. Pozastavím se jen u podvozku, kde považuji za zbytečné vystřižení střední zelené části na horním dílu, což následně komplikuje stavbu. Asi by bylo vhodnější tuto část obkreslit a zhotovit z kartonu o síle asi 0,5 mm a vlepit ho na příslušné místo na podvozku, a následně navazující díly. Oba díly podvozku  a zadní části s difuzorem je možné rovnou slepit k sobě, úměrnou dobu předem zatížit mezi novinami ( tím se nám podvozek zpevní a nezkroutí) a následně zbylé díly difuzoru přilepit tzv. na tupo.

Dalším problémem může být slepení předních závěsů kol. Po zhotovení horních a spodních dílů závěsů , je nutné střední výztužné vzpěry závěsů zkrátit a přilepit do takové pozice, aby střed osy kol byl ve stejné výšce nad podložkou jako osa zadní ! Stejně tak je potom nutné upravit pozici ramen procházejících bočními deflektory, aby nebyly příliš prohlé.

Nápravy kol jsou jednoduché, protože autoři zvolili pevné neotáčející se uložení kol. Což může být výhodou při ustavení modelu na všechny čtyři kola. Rovněž nemusíme rešit přední natáčení kol, protože ani tohle autoři na modelu nezpracovali. Slepení ostatních částí a dílů je už jen otázkou zkušenosti, šikovnosti a trpělivosti toho, kterého modeláře.

Druhým recenzovaným modelem je Ferrari F 2001 / 50 - u stavebnice tohoto modelu máte na výběr vůz M. Schumachera, nebo R. Barrichella. Liší se od sebe čísly 1 respektive 2, některými nápisy a tvarem předního a zadního křídla. Model vyšel v listopadu 2001 ve speciálu ABC Století vystřihovánek 4. Autorem tohoto modelu je dlouholetý spolupracovník ABC pan M. Antonický, který zároveň spolupracuje s fy. MEGAGRAPHIC a jeho práce jsou pro zasvěcené  velice známy např. Porsche 962, Beneton 190 a velké množství F1 v ABC.

I tento model je zpracován v měřítku 1 : 24 , papír je o něco silnější než v ABC, grafické zpracování perfektní - jen červená barva vozu mohla být sytější. Díly stavebnice jsou na dvou a půl stránce A4 což je dáno možností výběru té či oné verze. Návod je na dvou stránkách a také je solidně přehledný, jen u návodné kresby deflektoru na bocích vozu, které jsou umístěny před chladiči, může vzniknout vlivem perspektivy k omylu při slepování spodní části tohoto dílu. Ta se tvaruje a vlepuje směrem ven od boku vozu !

Model opět doporučuji zkušenějším i když autor uvádí, že stavba není složitá. Rozhodneme se pro verzi vozu, prostudujeme návod, podle kterého uděláme přípravné práce a pustíme se do vlastního lepení. Samotná stavba je o něco náročnější než u předchozího modelu, protože má více dílů a některé tyto díly jsou složitější na tvarování a stavbu. Ale pokud budeme dodržovat návod, nemělo by nás nic překvapit.

U podvozku je možno použít stejný způsob lepení jako u předchozího modelu - slepíme obě části k sobě zatížíme a ostatní díly difuzoru můžeme po té vlepit na tupo. Větší pozornost je nutno věnovat ohnutí komínu nad motorem - musí být v horní části zaoblený, což může někomu dělat problémy, proto ohýbáme velice pomalu a po částech na nějakém oblém tvaru přiměřeně malého průměru a tvaru. Můžeme si pomoci slinami z rubu dílu, pozor jen opravdu zlehka. Pokud naslinění přeženeme, ohyb se znehodnotí polámáním a toto již nelze opravit!

Složitější je i slepení zadního a předního křídla. Obě jsou slepovány na tupo tj. bez chlopní. Proto lepidla na hrany přítlačných ploch dáváme jen velice málo, postupně vkládáme mezi boky křídel a nakonec v kolmých, svislých polohách zlehka zatížíme a necháme řádně vyschnout! Je nutno dodržet rovnoběžnost a kolmost!

Další úskalí nás čeká při slepování boků chladičů - zde se díly tvarují do tzv. “tří rovin“ což je poměrně náročné na přesnost, která je tady obzvláště nutná a i zde by mohlo nastat nepříjemné překvapení zvláště u méně zkušených. U těchto dílů věnujeme velkou pozornost ohnutí hran chlopní a opatrnému vystrižení a vytvarování tvarů chladičů.

Další složitějšími částmi jsou nápravy kol. Autor je zpracoval s otočnými osami v papírových ložiskách - je to specialita pana Antonického. Nicméně tyto doporučuji opravdu jen velice zkušeným a i tak vám kola budou pravděpodobně "házet" - pokud ložiska více utáhnete, kola se nebudou otáčet a pokud je necháte volnější hází. Je nutno pracovat velice přesně. Osobně jsem nakonec kola nalepil napevno. Složitější jsou i přední závěsy s natáčecími držáky náprav, pomocí tyče zhotovené z drátku. Původní označení poloh předních chladičů brzd je opačné - proto tyto původní polohy zabarvěte (stačí černý fix) a chladiče nalepte tak aby nepřekážely tyči při natáčení kol! Pro ostatní díly platí totéž jako u předcházejícího modelu tj. zkušenost, trpělivost a šikovnost..

Nakonec si dovoluji přidat něco pro "fajnšmekry" Na obou modelech lze v rozumných mezích provést určité úpravy - např. poutací pásy natištěné na sedadlech lze vystřihnout, sedadla zhotovit nová z černého papíru a pásy vlepit jako plastické. Podélné pruhy vytištěné na pláštích pneumatik přímo vybízejí aby se rovněž vystříhaly z černého papíru a nalepily na původní díly čímž vzniknou efektní drážky na pneumatikách. Pokud k tomu přidáte vytvarování boků pneumatik do oblouku, které jsme se synem poprvé použili u těchto modelů - proti původním tvarům boků do "V", nemají taková papírová kola chybu - jak kola zpracovat najdete v rubrice Kurz lepení / Lepení kol. Dále je možno doplnit kovové matičky kol (dají se sehnat v mod. prodejnách - pozor musí se převrtat na odpovídající průměr os), lze vystřihnout prostor pro pilotovy nohy, zhotovit čelní štítky z průhledné folie, tlačítka na volantu z kapiček barvy, folie na zrcátkách a možná přijde někdo i na další úpravy. Oba modely jsou velice atraktivní jak do sbírky, tak na soutěže a jsou-li slepeny kvalitně, odpovídá tomu i umístění.

Model McLaren slepil Velda ml. - model Ferrari 2001 slepil Velda st. - fota a textová úprava recenze Velda st.

Ferrari + McLaren 1.jpg
Ferrari + McLaren 2.jpg
Ferrari + McLaren 3.jpg
Ferrari + McLaren 4.jpg
Ferrari + McLaren 5.jpg
Ferrari + McLaren 6.jpg
Ferrari + McLaren 7.jpg
Ferrari + McLaren 8.jpg

Kopírování, úpravy, či jiné použití původních textů, částí textů, fotografií, obrázků, či jiných souborů z těchto stránek do jiných www, textových materiálů a digitálních nosičů mimo tyto stránky, je povoleno pouze s písemným souhlasem autora těchto stránek a s uvedením těchto www jako zdroje. © Jiří Velocha 2007 - 2017.

Name
Email
Comment
Or visit this link or this one