PM shop - poštovné a balné:

Dobírka CZ:                 - od 110Kč
Platba na účet CZ:       - od 59Kč
Do ceny 760Kč automaticky pojištěno

Nad 2000 Kč zdarma (platí pro CZ)
Podrobné info: Informace k nákupu
Zde si můžete zkusit vyhledat požadované vystřihovánky/zboží, zadáním jejich názvu.
*********************
 
Některé náhledy slepených modelů, umístěných v rozích fotografií nabídek PM shopu, jsou použity s laskavým svolením autorů fotografií pánů: S.Fajkuse + Papírová archeologie, Martina Čermáka, Michala Šimka, Radka Valeny, Lukáše, Miroslava Lisinoviče, Radka Vacka, Michala Vršanského, Jakuba Červeného, Miro, Dravec/Pavel, Jana Rükra, Milana Hromádko, Prďola, Pavla Rašky Všem děkuji a jejich galerie najdete pod jejich jmény/nicky.
 
*********************
Tento kurz vznikl již v r. 2000. Bylo dohodnuto zveřejnění v časopise ABC, ale z důvodu změny majitele vydavatelství, nebylo zveřejnění zrealizováno a kurz, je tedy od r. 2008 v jednodušší verzi k dispozici na těchto stránkách. Preferovány jsou zde jednoduché postupy, ke kterým nepotřebujete žádné speciální a drahé pomůcky, ani nemusíte být “superlepič“. Takže se nechejte inspirovat a alespoň něco si vyzkoušejte.
V Návštěvní knize, můžete zanechat veřejný vzkaz týkající se těchto stránek Návštěvní kniha. Pro soukromé vzkazy využijte Vzkazník pro autora.
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
Veldovy stránky o papírových modelech

Veldovy stránky o papírových modelech
Chcete-li PM stránky podpořit na svých www, rozklikněte si nadpis tohoto panelu a zkopírujte si HTML kód loga stránek pro uložení živého odkazu na vaše stránky.
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 

Líbí se vám tyto stránky?

Klikněte na jednu z možností pro hlasování.
------------------------------------------
Papermanie je i na Facebooku a múžete mrknout na FB stránku těchto www - pro prohlížení, přídání příspěvků, sdílení apod., je třeba být na FB registrován a přihlášen Papermanie Facebook
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 

Příběhy, které můžete napsat i vy...


29.3.2016 - V této nově otevřené rubrice, si budete moci přečíst zajímavé příběhy kolegů modelářů, spojenými s tvorbou těchto modýlků. Pokud máte nějaký zajímavý (i méně zajímavý) příběh, doplněný fotografiemi (ty jsou podmínkou) i vy, zašlete mi ho na email stránek (viz. kontakty), nebo do vzkazníku pro autora. Pokud bude odpovídat podmínkám bude textově upraven a zveřejněn v této rubrice. Předem děkuji za váš čas.

 
FERRARINO - jak to všechno začalo

2.7.2016. Máme tady další modelářský příběh. I tentokrát je to o modelech tak trochu větších :). O tomhle příspěvku jsem chvíli uvažoval, zda ho zařadit do rubriky Pokec s autory, nebo do této, kde mají hlavní slovo modeláři. Nakonec převážilo to, že přece jen nejde o klasického autora, který navrhuje modely pro další modeláře, ale jde o modely vyjímečné právě tím, že každý je vytvořen pouze v jednom kuse a každý je světový unikát. Pokud jste zaregistrovali upoutávku na Facebookovou stránku pana Milana Pauluse, známého nejen v CZ pod přezdívkou Ferrarino (malý Ferrari), tak vězte, že to je člověk, kterého jsem trošku vyzpovídal, jak to vlastně je, s jeho světově známými papírovými modely vozů F1 Ferrari, jejichž prozatímní, jedinečná sbírka v počtu 42ks je dokonce zapsána od dubna 2016 v České knize rekordů.
.
Ferrarino 1.JPG
Ferrarino 2.jpg
Ferrarino 3.JPG
Ferrarino 4.jpg
Ferrarino 3 (2).jpg
pan Milan Paulus je členem MPL Team Karviná CZ, který založil se svou manželkou Lenkou, v listopadu roku 2012. Zkratka MPL v podstatě znamená Milan Paulus a Lenička, která je Milanovi v jeho koníčku a cestou za snem, velkou oporou, kterou by mu spousta modelářů mohlo závidět. V MPL teamu je ještě dalších 5 členů, a pod touto značkou, jsou známí v modelářském světě (a nejen papíráckém) i za hranicemi České republiky.
Tento článek je i malou pomocí Milanovi s medializací projektu, což je i jedna z podmínek pro žádost o zápis do Guinessovy knihy rekordů, o který Milan se svými modely chce zabojovat (pozn. autora - neplést s Českou knihou rekordů).
S Ferrarinem se známe několik let a jsme věkoví vrstevníci, takže se rozhovor nesl v duchu přátelského pokecu, jak už je to u mě zvykem i z rubrky s autory.

Velda - takže Milane, můžeš čtenářům prozradit kolik je Ti let a kde žiješ?

Farrarino - je mi 51 let a žiju v Karviné.

Velda - kdy jsi tedy začal s papíráky, nebo vůbec s modelařinou a jaké modýlky to byly na začátku?

Ferrarino - od sedmi, osmi let jsem lepil všechno, co se dalo z ABC. Později, to mi bylo kolem čtrnácti jenom F1 a protože jich tehdy nebylo moc, dělal jsem si vlastní vystřihovánky a barvil je modelářskými barvami na plastiková letadla.

Velda - Aha, takže další supermodelář “odkojený“ časopisem ABC :). Mildo kdy se ti zrodil v hlavě nápad slepit sérii Ferrari?

Ferrarino -  formulím Ferrari fandím od 1. Srpna 1976. Tehdy zachránila robustní konstrukce Ferrari 312 T2 Nikimu Laudovi život při těžké havárii.  Ale stavět pouze modely Ferrari, to je až mnohem pozdější písnička. Vlastně až v roce 1996, kdy jsem poprvé soutěžil v České Lípě s modelem Ferrari v měřítku 1 : 8 a vyhrál – to se soutěžilo v ostrém bodování, stejně, jako dneska soutěží “plasťáci“. A asi od té doby stavím jen Ferrari.

Velda - co Tě vedlo k tomu, že si je sám navrhuješ a proč zrovna měřítko 1:6?  

Ferrarino - V době, kdy jsem s Ferrari začal, byl nedostatek vystřihovánek, které by odpovídaly mému zaměření a pak jejich měřítko. Nejdřív jsem stavěl klasiku v měřítku 1 : 24, ale v tomto měřítku prostě nejdou dělat přílišné detaily... Ty mě baví nejvíc. A tak jsem začal lepit své vystřihovánky 1:8, pak  přišel model F2001 v měř. 1:3 a s tímhle modelem jsem získal ocenění na veletrhu hraček v Norimberku 2002. Ale nakonec jsem se usadil v měřítku 1:6. To je dost velké na detaily a ještě se s ním, sice s obtížemi, ale přeci jen, vejdu na pracovní stůl. Navíc tohle měřítko je teď podle světových modelářských fór, uznávané jako “Paulusovo měřítko“ :). I když ve stejném měřítku postavil pár modelů i jeden z nejlepších papíráckých formulářů co znám, Petr Frýdek.

Velda - Jak a kde získáváš podklady k tvorbě, asi je to dost náročné.

Ferrarino - Mám fotoarchív na všechny typy Ferrari F1 na CD, je to 18 GB fotografií. Všechny závody F1 od roku 1996 a další si stahuji. Takže náročné je to snad jen na čas s hledáním, protože všechny materiály vlastně pochází z netu, i když některé kousky jsou přímo od Ferrari z jejich archívu. Pomáhají také, a dost. Dále využívám plánky plastikových stavebnic stažených taky z internetu. Ještě, že ho mám. Bez něj by to bylo mnohem obtížnější a jak říkáš náročnější :). Taky mám spoustu knížek o Ferrari a Formuli 1.

Velda - Takže když jsou dobré podklady, do jakých detailů jsi schopen v těchto modelech zajít. Je ten papír pro Tebe nějak limitující?

Ferrarino - pořád se učím. Co jsem nebyl schopen postavit před pěti lety, je dnes rutina a co neumím dneska, bude za rok samozřejmost. Z papíru jde podle mě udělat úplně všechno. Například tlačítka na volantech mají průměr 1milimetr. Jde to udělat také, takže nějaké omezení v použití papíru nevidím.

Velda - můžeš nám zjednodušeně popsat postup při stavbě?

Ferrarino - V prvé řadě si vytvořím celkové nákresy v měřítku, pak nákresy hlavních částí, pak postupně vytvořím podle nákresů papírové díly. Mezi tím postupně lepím, tmelím, brousím, stříkám barvu a zase nanovo. Reklamní loga mi dělají v reklamce v Karviné. Jednotlivé části/segmenty pak sesazuji k sobě, až je model hotový. Je to specifické model od modelu. Nelze jednoznačně napsat postup a pak, jak jsem už řekl, stále se snažím zdokonalovat a tak se mění i samotný postup a stavba.

Pozn. autora - fotografie uvedené níže vám přibližují postupnou stavbu modelu č. 43 kterým je Ferrari SF 15 T, který Ferrarino aktuálně dokončuje. Tak posuďte sami jak dalece Milan “jde do detailů“.
Ferrarino 5.jpg
Ferrarino 6.jpg
Ferrarino 8.jpg
Ferrarino 9.jpg
Velda - to vypadá v celku jednoduše :). To myslím samozřejmě v žertu :), určitě si každý modelář dovede tu precizní práci alespoň částečně představit. Jak dlouho tedy zhruba trvá stavba od nákresu do finální úpravy, pokud se to dá nějak zrekapitulovat?
 
Ferrarino 11.jpg
Ferrarino 12.jpg
Ferrarino - Nákresy si dělám postupně během stavby předešlého modelu, takže když začnu s novým, nákresy jsou už hotové. Pak to trvá tak tři, čtyři měsíce, jak kdy, podle obtížnosti a podle toho na co si troufnu. Teď zase něco vylepšuji, tak to trvá déle. Občas se vracím ke starým modelům, hlavně předělávám kola, výplety u modelů z padesátých let.... atp.
 
Ferrarino 13.jpg
Ferrarino 14.jpg
Ferrarino 15.jpg
Ferrarino 16.jpg
13516508_850433241729800_5947908061536310091_n.jpg
Ferrarino 18.jpg
Velda - Teď otázka tzv. “na tělo“. Jak dalece je stavba těchto modelů finančně náročná, je někdo kdo to trošku finančně zastřešuje, nebo jde vše z Tvé kapsy?

Ferrarino - Čím modelařím déle, tím jsou náklady větší. Poslední dobou vše stříkám a používám plnič (stříkací tmel), což jsou docela slušné položky. A např. jen za vteřinové lepidla na jeden model dám kolem pětistovky. Ale není to zase tak hrozné. A hlavně není to o penězích. Navíc pomáhají mi lidi, kteří jsou v našem MPL teamu. A třeba papíry mám ze Šumperka, nebo z Moravské Nové Vsi.  Jak jsem řekl, není to o penězích a nezáleží na nich. Je to koníček a taková … láska k Ferrari. Takže vše z vlastní kapsy. V dubnu jsem měl vlastní výstavu, s tím nejvíc pomohl předseda Klubu plastikových modelářů v Karviné pan Dorda. Se zápisem do České knihy rekordů, mi zase finančně pomohl můj zaměstnavatel Technické služby Karviná, hlavně pan ředitel.

Velda - když už jsme u těch peněz, ozývají se ti třeba zájemci o koupi těchto modelů? Případně zda se ozval někdo z Ferrari týmu?

Ferrarino - Modely nejsou na prodej. Zájemci se ozývají, dokonce nabízejí i 2500 euro za model, ale jak jsem řekl, nejsou na prodej. Pro mě je to takové “důchodové spoření“ :). Co se týká přímo Ferrari, tak nějaký kontakt by byl :).

Velda - Ta Tvoje zmínka o “důchodovém spoření“ se mě docela líbí, určitě je to lepší, než úroky v bance :). Co zamýšlíš s modely po zkompletování celé série? Necháš je doma, nebo přijdou třeba do nějakého muzea?

Ferrarino - no.. tak to je druhá otázka na tělo, v každém případě si je do hrobu nevezmu a doufám, že skončí jinde, než u popelnice :). Ale teď vážně. Mám určité kontakty, jak např. v galerii, tak u soukromých sběratelů. To bych v současnosti nerad rozebíral, je to přeci jen hodně daleko. Až budou modely všechny, a až budou zapsány do Guinessovy knihy rekordů, pak se sbírka prodá. Teď dodělávám model č. 43. A celkem jich plánuji (prozatím) 104. Takže tak za deset let budu moudřejší. A o zápis do Guinessovky se chci pokusit na konci roku 2018.

Velda - hm, je vidět že i v tomhle máš celkem jasno. Milane, co bys poradil modelářům, kteří mají podobný záměr třeba s něčím úplně jiným, nebo jinými modely?

Ferrarino - radit někomu, je dost ošemetné a navíc nevím, jestli na nějaké rady mám vůbec právo. Ale jedna, no řekněme rada by byla. Nebát se zkusit něco nového, i to co ještě nikdo nezkusil. Nebát se stavět, i když výsledek je nejistý, i když to bude stát třeba dost peněz, ale brát to vážně, i když ze začátku třeba budete k smíchu. Je naprosto jedno, co kdo staví a jak. Je to koníček.
A ještě něco, pan Ferrari jednou řekl, že člověk, který nemá sílu splnit si svoje sny, nemá snít....

Velda - tak to je hezká tečka za naším povídáním, a je to  přímo nůše hodně dobrých rad :). Milane děkuji Ti za rozhovor a doufám, že se naše povídání čtenářům líbilo tak jako mě. Přeji hodně trpělivosti a času a ať se Ti tvůj sen co nejdříve splní.

Ferrarino - i já děkuji a přeji hodně úspěchů a držím palce.
 
Děkuji M. Paulusovi za laskavé svolení s použitím fotografií z jeho osobního archivu. Autor článku a úprava foto Jiří Velocha st.
.
1

Kopírování, úpravy, či jiné použití původních textů, částí textů, fotografií, obrázků, či jiných souborů z těchto stránek do jiných www, textových materiálů a digitálních nosičů mimo tyto stránky, je povoleno pouze s písemným souhlasem autora těchto stránek a s uvedením těchto www jako zdroje. © Jiří Velocha 2007 - 2017.

Name
Email
Comment
Or visit this link or this one