PM shop - poštovné a balné:

Dobírka CZ:                 - od 119Kč
Platba na účet CZ:       - od 69Kč
Do ceny 880Kč automaticky pojištěno

Nad 2000 Kč zdarma (platí pro CZ)
Podrobné info: Informace k nákupu
Zde si můžete zkusit vyhledat požadované vystřihovánky/zboží, zadáním jejich názvu.
*********************
 
Některé náhledy slepených modelů, umístěných v rozích fotografií nabídek PM shopu, jsou použity s laskavým svolením autorů fotografií pánů: S.Fajkuse + Papírová archeologie, Martina Čermáka, Michala Šimka, Radka Valeny, Lukáše, Miroslava Lisinoviče, Radka Vacka, Michala Vršanského, Jakuba Červeného, Miro, Dravec/Pavel, Jana Rükra, Milana Hromádko, Prďola, Pavla Rašky, Pickup Nymburk Všem děkuji a jejich galerie najdete pod jejich jmény/nicky.
 
*********************
Tento “kurz“, autor těchto www, sepsal již v r. 2000 a od r. 2008 je zde v jednodušší verzi k dispozici. Vhodný je pro spíše začínající modeláře. Preferovány jsou zde jednoduché postupy, ke kterým nepotřebujete žádné speciální a drahé pomůcky, ani nemusíte být “superlepič“. Takže se nechejte inspirovat a alespoň něco si vyzkoušejte.
papermanie@email.cz , nebo ↓
V Návštěvní knize, můžete zanechat veřejný vzkaz týkající se těchto stránek Návštěvní kniha. Pro soukromé vzkazy využijte Vzkazník pro autora.
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
Veldovy stránky o papírových modelech

Veldovy stránky o papírových modelech
Chcete-li PM stránky podpořit na svých www, rozklikněte si nadpis tohoto panelu a zkopírujte si HTML kód loga stránek pro uložení živého odkazu na vaše stránky.
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 

Líbí se vám tyto stránky?

Klikněte na jednu z možností pro hlasování.
------------------------------------------
PAVEL SKOKAN “SKOKEŠ“
Pavel Skokan (2).jpg
mg022_cover.jpg
MegaGraphic.jpg
Beneton_0001.jpg
1.5.2013 - Dnes pokračujeme v rozhovorech a já mám tady na pokec, dalšího velice známého autora, z ABC i mimo tento časopis. Tímto autorem je Pavel Skokan, který v současnosti působí v neméně známé firmě Mega Graphic, která pro papírové modeláře vydala již spoustu krásných modelů. Např. Autobusy Karosa, různé soutěžní automobily, ale i např. velice známý Titanic, či kostel v Hrusicích.
 
Velda: Pavle, já Tě vítám u mě v pokecu a v první řadě se zeptám již obligátně, kolik je Ti let a kde teď žiješ?

P.Skokan: je mi 39let a momentálně žiju v Praze i když původně pocházím z Mostu.

Velda: no Most je sice kousek dál, ale pořád je to v Čechách :). Když už jsme u té Prahy a papírových modelů, zeptám se, je třeba, řekněme ta "pražská lokalita" výhodnější, například pro získávání podkladů pro modely, které tvoříš?

P. Skokan: no já bych řekl, že v podstatě je to v tomhle celkem jedno. Podklady se v současné době shánějí hlavně na internetu a např. přes známé. Samozřejmě ale, že ta Praha nabízí třeba to, že si můžu zajet některé věci přímo osobně nafotit, takže určitá výhoda velkoměsta tady je a něco málo by se určitě našlo.

Velda: jasně, teď abychom se dostali k jádru věci, a to jsou vlastně Tvoje začátky, ať už co se týká vůbec papírového modelářství nebo následně Tvé autorské dráhy. Můžeš nám tedy přiblížit, jak ses dostal k papírovým modelům?

P. Skokan: no, tak jak…, jednoho krásného dne přinesl otec domů časopis ABC, bylo to číslo 12 ročník 27. To tam byl tenkrát válec Dynapac jako model.

Velda: to si takhle přesně pamatuješ jo? :).

P. Skokan: ano pamatuji a tím to vlastně začalo.

Velda: takže začal jsi lepit modely z ABC.

P. Skokan: ano přesně tak, vlastně první můj komplet slepený model, bylo letadýlko Čmelák, protože ten válec jsem si tenkrát jen prohlédl, ale ještě nelepil. Pak následovala Lada Niva.

Velda: jo to byl dakarský osobní speciál. No a pak bych předpokládal, že musel přijít nějaký impuls, který Tě navedl na to, že jsi začal modely kreslit sám.

P. Skokan: no já si už tak nějak v sedmé třídě začal kreslit již nějaké svoje konstrukce. Například autojeřáb Kato, nebo např. náš Okál, což byl barák, ve kterém jsme bydleli a ve kterém vlastně ještě teď rodiče bydlí.
Pak vyšel letecký Speciál ABC zima 88, v něm byl model Turboletu a s tím, jsem soutěžil co by modelář na soutěži v České Lípě. No a tam jsem narazil na pana Šorela (pozn. autora - bývalý redaktor ABC) a byl jsem tak "drzej", že jsem ho oslovil s tím, že si kreslím nějaké modely. No a on mě pozval do redakce ABC.

Velda: aha tak to je docela zajímavý poznatek. Tedy aspoň pro mě, že vlastně v poměrně nízkém věku jsi měl tu odvahu oslovit redaktora ze známého časopisu.

P. Skokan: ano, a on mi tenkrát na rovinu řekl, že mi ukáže originály prací pana arch. Vyškovského, abych si nemyslel, že to je nějaká legrace, než jak to vypadá. Takže jednoho dne jsme přijeli s rodiči do redakce a tam jsem mu ukázal nějaký ty svoje bílý modely. No a v podstatě tam bylo ještě jedno prázdné pracovní místo a to jsem ještě netušil, že přijde pan Michal Antonický a časem, že z nás bude vlastně velká "dvojka".

Velda: takže Ty jsi se po této řekněme "intervenci" pana Šorela dostal pak přímo do redakce nebo to nějakou dobu trvalo?

P. Skokan: asi tak, přišel pan Antonický, který mě vlastně dostal na starosti a v podstatě jsem tenkrát třikrát překresloval ten náš rodinný Okál, který ale do dneška ještě nevyšel, protože v té době i později, tam vlastně přes domečky byl hlavně pan Vyškovský. No, ale přes to, ten tehdejší originál toho domu ještě mám.

Velda: jak většina modelářů ví, tak tak jste s Michalem tvořili hlavně autíčka a v posledních letech jsi začal více zaměřovat i na leteckou techniku. Nebo se pletu?

P. Skokan: :) ano a když to tak řeknu, tak na letadla jsem Michala Antonického přivedl vlastně já. Jemu se do toho moc nechtělo, ale tak trošku jsem ho k tomu dotlačil s tím, že on vlastně dotahoval Ty moje práce, např. vybarvování a podobně. Já ze začátku dělal hlavně konstrukce, což tenkrát byla klasická ruční práce tuží, vypracoval jsem text návodu na slepení a on tu grafiku, včetně návodných kreseb. Takže náš první společný model byl Liaz 100.47, což bylo v lednu 1991 a to byl můj první vydaný model.

Velda: ano na ten model si pamatuju. Vyšel v měřítku 1:32 bez návěsu a pak 1:43 s návěsem.

P. Skokan: ano jednalo se o tu první dvaatřicetinu. Ten návěs k tomu modelu v měř. 1:32 nechtěli otisknout, protože to byl velký rozsah. 

Velda: 
takže po nějakých těchto "kolových" modelech se Ti podařilo Michala dostat i na letadla?

P. Skokan: ano, k tomu i nějaké lokomotivy abychom byli úplní. Nic méně Michal byl a je hlavně "autíčkář".

Velda: pokud jsem si to dobře spočítal tak vlastně v ABC jsi působil už více než nějakých 20let?

P. Skokan: ano je to od r. 1990.

Velda: tak se Tě zeptám, jak se teď díváš na současné ABC, tedy samozřejmě co se týká papírových modelů.

P. Skokan: nooo … tak se mnou se pan šéfredaktor Ležák již rozloučil, takže v současnosti do Abíčka nekreslím. Pravda je taková, že vyštval celou tu "starou gardu" a zůstali tam lidi, který dělají v podstatě "krabičky" přes počítač. My s Michalem máme tu výhodu, že jsme začínali ručně, takže mě když PC odejde, nebo mi ho někdo sebere, umím si model nakreslit ručně, včetně spočítání rozložení tvaru a podobně. Kdežto ti noví konstruktéři se považují za autory modelů, ale když jim ten počítač sebereš tak už v podstatě model nejsou schopni nakreslit.

Velda: rozumím, ono už toto bylo naznačeno i v rozhovoru s L. Badalcem. Pak se dobrý model v ABC objeví dejme tomu jednou za rok.

P. Skokan: a to ještě s odřenýma ušima. No myslím, že co se týká autorů, tak k tomuto názoru se bude přiklánět např. i Ondra Hejl a další. Ovšem na druhou stranu jsem k PC Michala přived také já a vlastně naším prvním modelem z počítače byla dieselová lokomotiva řady 679 Pomeranč, vydaná v ABC. Takže tam jsme s Michalem poprvé použili PC. Respektive konstrukce jsem dělal ručně, vytáhlo se to tuží, ale zbytek se již skenoval a komplet se dodělal v PC. Prostě u Michala mám jak se říká, podobných "zářezů" víc :). Asi tak.

Velda: takže, jsme se dostali k tomu, že jsi skončil v ABC…

P. Skokan: pozor já jsem "byl skončen" :).

Velda: ano máš pravdu, uvedu to na správnou míru, neskončil jsi Ty, ale redakce s Tebou ukončila pracovní vztahy. K tomu se zeptám, neměl jsi třeba časem tendenci se do toho ABC vrátit zpět?

P. Skokan: no oni se se mnou rozloučili vlastně loni na podzim. Takže to není tak dlouho a i když pana Ležáka jsem znal ještě jako běžného redaktora, nevím proč s těmi starými autory rozvázal vztahy. Podle mě je to škoda, ale za sebe, doprošovat se rozhodně nebudu :).

Velda: Jasně, no já jen, že takových modelů jako od Tebe, Michala Antonického, Láďu Badalce, je už tam opravdu velice málo. No hold to musíme brát tak že ABC, je prostě zaměřeno hlavně na děti nižších ročníků.

P. Skokan: ano, tak to asi je, na druhou stranu si myslím, že pokud by tam bylo více těch modelů od starších autorů, tak by to ABC zase o něco pozvedlo. Protože my "dinosauři" se k tomu rádi vrátíme. A mě teď připadá jako by klesali i předplatitelé a lidi si opravdu vybírají. Velda: no ono v podstatě je to teď tak trochu tak, že my starší se podíváme jaký ABC obsahuje model a podle toho se rozhodnu s koupí, řeknu toto si nekoupím, toto si nekoupím, jo tohle by možná šlo.
To by tedy bylo ABC a jak to  bylo s Maga Graphicem?

P. Skokan: V Mega Graphicu jsme začali vydávat společně s Michalem a bylo to už v roce 1995. Tenkrát do redakce ABC přišel Titanic od pana Genserka. Jenže to byl model o takovém rozsahu, že redakce to nemohla otisknout. Takže tenkrát jsme si řekli, že by bylo škoda ten model nevydat. A tehdejší šéfredaktor, nám vyšel vstříc a udělal nám reklamu. Takže Titanik byl první model v mojí firmě. Samozřejmě že fy. Mega Graphic existovala již dříve před r. 95, ale zabývala se klasickými grafickými prvky, jako byly svatební oznámení, vizitky a podobný věci. S tím, že jsme se spolužáky z učiliště zkoušeli dělat i doplňky na vláčky tzn. stromečky, modelářské posypy… Takže vlastně ten modelářský posyp, který je u nás v prodeji, je vlastně ještě z těchto dob, kdy jsme zkoušeli tyto doplňky na modelovou železnici tvořit. No a vydání Titaniku bylo vlastně vyřešení takové krizové situace, aby tento model šel vůbec do tisku a tím mezi lidi. Navíc nám ještě nahrálo to, že zrovna v kinech běžel ten velice známý film a modelu tenkrát vyšel poměrně velký ne běžný náklad 7000ks.

Velda: dokonce jak víme, vyšla i reedice tohoto modelu. Jak už víme Mega Graphic se zaměřoval, tedy hlavně z těch začátků, na osobní auta, ať už závodní, nebo civilní. Tady bych měl takovou poznámku, že modely Porsche 962 a F1 Benetton 190, které měly propracovaný papírový motor, tak podle mě, toto byly vlastně v případě F1 první modely v České republice, které měly osazený takto podrobně vypracovaný motor. Což já považuji také svým způsobem za raritu, protože podobný motor se udělal u těchto čtyř modelů a pak nebylo dlouho, dlouho nic. A vlastně až v poslední době, kdy přišli např. Fórum-Team a další autoři, se tyto propracované motory v modelech objevily.

P. Skokan: no tam tehdy v tomto vlastně Michal nastavil nějakou tu pomyslnou laťku, a i v současnosti s některými vydavatelstvími na určitých modelech spolupracuje. Ale tenkrát jsme s těmito motory byli, dalo by se říct, průkopníci. Nic méně, my jsme ale přes to chtěli navázat na jakoby tu sérii ábičkovských (jednodušších) modelů a nedělat tyto řekněme složitější a náročnější modely.

Velda: jasně. Další věcí, na kterou bych se Pavle chtěl zeptat je to, že jste v současnosti ve firmě začali používat stroj pro laserovou technologii - tedy pro laserové vypalování papírových dílů k modelům. Takže co vás vedlo k tomu, abyste zakoupili tuto mašinu?

P. Skokan: tak k tomuhle mě přivedl otec, který je v důchodu a hledal nějaké naplnění svého času. A prohlásil, že si z Ameriky objednal stavebnici letadla z překližky a balzy. Tak jsme se shodli, že by to bylo pěkný, no a hledali jsme, hledali a pak jsme koupili menší gravírovací laser A3 formátu. Ale zjistili jsme, že to nedělá to, jsme chtěli, protože já jsem potřeboval gravírovat i řezat, tak jsme to v podstatě vrátili. No a ten pán z Olomouce, který tyto podobné stroje prodává, mi řek, že tam má jednu mašinu, která je vlastně reklamní, se kterou jezdí po výstavách a že by na ni dal slušnou slevu. Takže jestli chceme, můžeme ji mít. No a vzhledem k tomu, že tento stroj má řeznou plochu 1,2 x 1,4m, což už je slušná velikost, jsme vloni v červenci stroj koupili. Je to mašina náročnější a např. kvůli odsávání to musí mít např. speciální místnost, protože při pálení to hodně kouří, takže musí mít vývod ven.
No a začali jsme dělat žebra na naše modely, následně se začali ozývat i další vydavatelé českých papírových modelů, kteří si začali u mě objednávat tyto věci, jak dezény, tak žebra. Ale samozřejmě na takový velký stroj, který stál řádově přes 200tis, jsou ty papírový modely jen takový doplněk. Hlavním cílem je tvorba házedel pro děti a stavebnice RC letadel. Pro toto, je hlavní potencionál v mém otci, který má kolem sebe ty správný lidi a staví RC modely s tím, že jsme schopni vytvořit např. prototypy  letadel, které se zalétají a následně nabídnou zájemcům.

Velda: já si vzpomínám na jednoho člověka z Prostějova, kterého jsem znal a tento tyto modely házedel vyřezával ručně, na takové malé el. pilce a vlastně se tím živil. Ale to jsem tak trochu odbočil.

P. Skokan: no v podstatě když to tak řeknu, je tady teď už ten "český rybníček" na toto malý, a v ČR je v současnosti asi deset podobných výrobců. Tak bylo potřeba rozšířit sortiment, abych nebyl závislý jen na papírových modelech. Takže i z tohoto důvodu se koupila tato mašina, která toho umí více. Na rovinu můžu říct, že pouze doplňky na papíráky by se tento stroj neuživil. Protože to je většinou jako by první vlna, když je nějaká novinka, tak se udělá určitý počet sad, které se k modelu dodávají. Navíc teď kooperuji i s firmou, která je schopna mi vyrobit například kabinky na letadla. Takže i toto je taková inovace nabídky našich doplňků k modelům. Jinak myslím, že mám obrovskou výhodu, v tom, že jsem původní profesí konstruktér a např. v leteckém průmyslu jsem se pohyboval běžně a v podstatě nemusím čekat na někoho, kdo mi dá nějakou práci, ale dokážu si práci vytvořit sám.

Velda: co se týká testů lepení modelů, děláš si je sám? Nebo máš na to lidi?

P. Skokan: no tak ten první lepím sám a až potom co se lepí model třeba na focení, kde potřebuji, aby to slepil někdo nezávislý, to lepí někdo jiný. Protože autor ten model vždycky nějak slepí, co si budem povídat. Prostě je potřeba i odezva z té druhé strany. Ale tenhle první model je v bílé verzi, no a při lepení to odladím, tak aby tam nebyly chyby co se vyskytnou při hlavní konstrukci. Pak to obarvím a v podstatě ten tester by již s tím slepením neměl mít ty prvotní problémy.

Velda: jasně. Teď když máš k dispozici ten laserový stroj. Měl jsi, nebo máš dosud v hlavě nějaký model, který bys chtěl vytvořit a dosud na něj nedošlo?

P. Skokan: no tak samozřejmě v hlavě něco je: Mám např. komletní výkresy na raketu Energii a k ní raketoplán Buran. Což by byl podle mě pěkný model a docela mě to láká. K tomu např. udělat i dopravní letadlo Mriu.

Velda: pro méně znalé, Mria byl vlastně obrovský ruský letoun který "vozil" na své střeše raketoplán Buran na předváděcí akce.

P. Skokan: ano je to tak. Jinak u tohoto jsem např. řešil dilema, jestli raketoplán udělat ve stejném měřítku jako pan Badalec u projektu ISS v měř. 1:100, nebo 1:150 , což by bylo výrobně méně nákladné. Takže jsem řešil to, jestli to udělat jakoby k Balcovi, nebo si jet svou cestou. Prostě takový nějaký megaprojekty by byly, nebo by se mi líbilo udělat Boeing 747. Teď jsem vlastně začal Concordem, na který se budu snažit navázat modelem TU - 144 (pozn. autora - ruský letoun stejné koncepce a velice podobného vzhledu jako Concorde). U Concorde jsme poprvé použili křídový papír, protože to dopravní letadlo je lesklé a ten tisk je opravdu někde jinde, s tím, že se tento papír bude používat i u nových modelů Škodovek na karoserie, podvozek s koly zůstane normálně matný. Prostě nabídneme modelářům modely realizované na různých druzích papíru.

Velda: ten papír můžu potvrdit, že vypadá opravdu dobře. Takže teď plánujete i nějakou sérii automobilů Škoda a Audi?

P. Skokan: dalo by se tak říct, protože máme se Škodou i Audi licenci na tyto modely. Dokonce se nám ozývají už i samy další firmy na tvorbu reklamních modelů. Např. teď se nám ozvala reklamní agentura Zebra, že chtějí policejního Škoda Roomster městské policie. Další špičková spolupráce je s Karosou, kde máme např. člověka v archivu a tím se třeba dostaneme i k takovým věcem, ke kterým se běžný člověk nedostane. Takže chystáme i určité speciály, myslím co se týká autobusů.

Velda: těmito odpověďmi, jsi mi vlastně odpověděl na další otázku a to, jestli prozradíš, co chystáte nového. Takže toho víme už celkem dost :).
Pavle děkuji za dlouhý pokec. Myslím, že jsi mi řekl hodně zajímavých věcí, které čtenáře budou určitě zajímat Přeji hodně nápadů a tvůrčího nasazení a to nejen Tobě, ale celému kolektivu. A aby se Vám dařilo prosazovat vaše modely nejen u nás, ale i do zahraničí, tak jak si mi naznačil např. v případě Tvého Spitfire.

P. Skokan: já taky děkuji a těšíme se na článeček.
 

Kopírování, úpravy, či jiné použití původních textů, částí textů, fotografií, obrázků, či jiných souborů z těchto stránek do jiných www, textových materiálů a digitálních nosičů mimo tyto stránky, je povoleno pouze s písemným souhlasem autora těchto stránek a s uvedením těchto www jako zdroje. © Jiří Velocha 2007 - 2019.

Name
Email
Comment
Or visit this link or this one