PM shop - poštovné a balné:

Dobírka CZ:                 - od 119Kč
Platba na účet CZ:       - od 69Kč
Do ceny 880Kč automaticky pojištěno

Nad 2000 Kč zdarma (platí pro CZ)
Podrobné info: Informace k nákupu
Zde si můžete zkusit vyhledat požadované vystřihovánky/zboží, zadáním jejich názvu.
*********************
 
Některé náhledy slepených modelů, umístěných v rozích fotografií nabídek PM shopu, jsou použity s laskavým svolením autorů fotografií pánů: S.Fajkuse + Papírová archeologie, Martina Čermáka, Michala Šimka, Radka Valeny, Lukáše, Miroslava Lisinoviče, Radka Vacka, Michala Vršanského, Jakuba Červeného, Miro, Dravec/Pavel, Jana Rükra, Milana Hromádko, Prďola, Pavla Rašky, Pickup Nymburk Všem děkuji a jejich galerie najdete pod jejich jmény/nicky.
 
*********************
Tento “kurz“, autor těchto www, sepsal již v r. 2000 a od r. 2008 je zde v jednodušší verzi k dispozici. Vhodný je pro spíše začínající modeláře. Preferovány jsou zde jednoduché postupy, ke kterým nepotřebujete žádné speciální a drahé pomůcky, ani nemusíte být “superlepič“. Takže se nechejte inspirovat a alespoň něco si vyzkoušejte.
papermanie@email.cz , nebo ↓
V Návštěvní knize, můžete zanechat veřejný vzkaz týkající se těchto stránek Návštěvní kniha. Pro soukromé vzkazy využijte Vzkazník pro autora.
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
Veldovy stránky o papírových modelech

Veldovy stránky o papírových modelech
Chcete-li PM stránky podpořit na svých www, rozklikněte si nadpis tohoto panelu a zkopírujte si HTML kód loga stránek pro uložení živého odkazu na vaše stránky.
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 

Líbí se vám tyto stránky?

Klikněte na jednu z možností pro hlasování.
------------------------------------------
FRANTIŠEK A RADIM KHEKOVI - PMHT
Khekovi.jpg
logpmhtm.jpg
.

1.9.2012 - Dnešní hosté jsou pan František Khek (roč. 1963), se svým bratrem Radimem (roč.1974), což je samo o sobě vlastně taková rarita mezi vydavateli. Bratři Khekové žijí v okrese Ústí nad Orlicí a pro vás modeláře, tvoří hlavně modely těžkých hasičských a vyprošťovacích vozidel. Ovšem výjimkou nejsou ani modely civilní a policejní. U těchto autorů převládají modely vozů značky Tatra a to vše pod modelářskou značkou PMHT čili Papírové modely hasičské techniky.

Velda: Zdravím pánové, dnes jsem si pro pokec vybral vás dva, protože se známe spoustu let a v tomto seriálu mi určitě nesmíte chybět. Radime, já si přesně nevzpomínám na jaké akci, jsme se poprvé viděli. Máš v tom trochu jasněji než já :) ?

Radim: Ahoj, jasně že mám, poprvé jsme se viděli a naší komerční dráhu začali u Tebe v Prostějově v roce 2003 :). byla to naše první výstava a novinkou na této akci byla vydaná Praga Golden, která později vyšla i v časopise ABC.

Franta: Jo, jo,.. je škoda, že soutěžv Prostějově skončila. Mrzí mě, že ostatní prodejci nejezdí na malé akce (tím lépe pro nás), a není větší zájem o malé soutěže. Nebýt malých akcí tak veškerá modelářská veřejnost neexistuje. Myslím tím, že na velké modelářské akce si mnoho modelářů netroufá, protože spousta modelářů lepí modely pro sebe a svým způsobem si myslí, že jejich modely nejsou tak dokonalé jak je prezentuje špička modelářů, kteří své modely různě upravují, tmelí, brousí, přebarvují atd.

Velda: No vidíte já bych si na váš začátek u nás v PV málem nevzpomněl. Jinak samozřejmě mě trochu mrzí konec PV papíru, ale devět let to jelo celkem jakž takž a na desátém ročníku se už některé problémy docela vyhrotily. Nicméně, ale není vyloučena za PV papír náhrada, zatím tak nějak testuji "půdu". Trošku se ohradím proti tomu, že Prostějov byla malá akce, já myslím, že byla spíše střední :). A jinak souhlasím, s Frantou,že prodejci by menší akce neměli vynechávat, jak jsi řekl má to pro ně i své výhody. Mě by ale zajímalo, jak a kdy jste se vlastně dostali k tvorbě"papíráků"? A pak konkrétně k těm hasičským speciálům? Souvisí to nějak s vašim zaměstnáním, nebo je to víceméně záliba v těchto strojích?

Franta: Svým způsobem za to "může" náš otec. Co si pamatujeme tak byl taky modelář, jenže pracoval v zemědělství a tak měl čas na modely jen na podzim a v zimě, kdy nebylo potřeba traktoristů a kombajnérů. Tehdy samozřejměnebylo tolik modelářských potřeb jako dnes. Ještě teď vidím noční stolek, jak se v tátových rukách proměnil na malou cirkulárku, babiččin šící stroj v lupínkovou pilku a vrtačka ve stojanu na "ležato", v malý soustruh. Náš táta byl na lodičky, z dvou kusů smrkového dřeva vykouzlil třeba kýl Bounty (jen za pomocí rašple), nebo nespočet latí na obšívku trupu, paluby, nebo soustružil jednotlivé sloupky zábradlí, stěžně, dělové hlavně, atd. ( ale to byl brácha Radim možná jen chvilku na světě). Já jsem začínal jako železniční modelář, podkladů bylo málo a tak musela stačit fotka, metr, tužka a papír, a to nám zůstalo dodnes. Naše papírové modely vznikají podle skutečných vozů, v podstatě stejným způsobem jako tenkrát. S naším zaměstnáním to moc nesouviselo, ale je to velká záliba, já jsem v dětství běhal jen s hadicemi a vozil se v kačeně / mimochodem v zelené / na louku kde jsme běhali (pozn. autora, kačena = Tatra 805). Brácha ten už i jezdil cisternou a myslím, že to dotáhl i na strojníka nebo lepšího řidiče co může jezdit s cisternou.
Jako každý kluk jsem lepil z ABC, nic jiného tenkrát nebylo, jenže brácha už lepil i od jiných vydavatelů nežbylo ABC, bylo to vydavatelství PK Graphica a různé speciály. Byl modernější jak já a už uměl pracovat i s počítačem.
No a k tomu všemu okolo papírových modelů nás dotlačil kamarád, který chtěl pomoc s výstavou modelů, měl spoustu plánů do budoucna, jenže potřeboval někoho, kdo to udělá za něj. Znáš to "dejte mi lidi, já to udělám" :), a tenkrát jsme se potkali i s modelářem Petrem Špinlerem, který nám pomohl obohatit výstavu o spoustu nádherných modelů vozů F1 v různých měřítkách. Modely tenkrát vyráběl jen pro sebe.
Zároveň nás tento náš kamarád (organizátor výstavy) přesvědčil, že jsme schopni dělat stejné modely jako Petr Špinler a tím nás "nakopl" začít vydávat naše modely, vozy hasičské techniky. Díky jeho známostem jsme se dostali k firmě "Mobilní jeřáby Slaný" (tehdejší ČKD), kteří potřebovali na výstavní veletrh do Johannesburgu model autojeřábu na podvozku Tatra 8x8 - dnešní vyprošťovací automobil AV 30 a tím vznikl první model a vlastně i modelářská trojce PMHT. Kamarád s námi ještě spolupracoval na dalším modelu vozu Praga s nástavbou od THT Polička, ale bohužel další model Scanii už jsme spolu nedokončili a vznikla konečná bratrská dvojice PMHT.
Myslím si, že tímto jsme vlastně přesvědčili i Petra Špinlera aby začal s vydáváním svých modelů vozů F1.

Radim: Celá naše rodina byla hasičská, takže i já asi od svých 10 let byl hasičem, tehdy požárníkem , takže směr byl jasný.

Velda: Tak to jsou opravdu krásný začátky. A jak máte rozdělenu práci na modelech, tedy kdo modely navrhuje, kdo kreslí, nebo máte ještě někoho kdo je Vám v tomto nějakým způsobem nápomocen?

Franta: Rozdělenou práci na modelech máme tak nějak podle nedohodnutý domluvy. Radim pracuje na podvozku, kabině a na všem co s tím souvisí, a já jsem tak nějak nástavbař, návody máme taky jako by rozdělený. Jsem tak nějak od přírody ukecanější jak Radim a tak většinou napíšu návod a brácha ho radši nakreslí, dotvoří obálku a máme model hotov. U prvních dvou modelů jsme podcenili to, že je potřeba aby model ještěpřed tiskárnou slepil nějaký jiný modelář, který upozorní na případné chyby. Je to dost důležitý. Náš třetí model už tedy lepil jako betatester Bernie, a hned našel nějaká zlepšení a i návod si střihnul sám. Je hodně kamarádů, kteří nám pomáhali s dokončením vystřihovánky, nechtěl bych na nikoho zapomenout, ale např. Zdene (Semotam), Teo (Zdeněk Smaženka) a s posledními modely nám hodně pomohl Zvukař (L. Horňanský) a i jiní. V poslední době nám hodněpomáhá Linhi - Tomáš, který nám (konečně) pomohl dodělat AV 30 - pražskou verzi. Troufl si i na nástavbu Tatry SYKO-5M se sněhovou radlici, kterou již všichni znáte. Od tohoto modelu, musím přiznat, se naše dvojice rozrostla o třetího člena.

Radim: Nesmíme zapomenout na Pepu Dojčara od kterého máme Tatru 141 a 148 a Mariana Hodbodě, který dělal některé modely v měřítku 1:53 a který má taky hasičinu v srdci.

Velda: Aha takže jak vidím, spolupráce s jinými autory Vám není cizí a to si myslím je jen dobře. A kdo z Vás dvou modely začal první lepit? No a kdo dřív, tak nějak přišel na nápad to vše tvořit i pro další modeláře?

Franta: Tak modely jsem začal první lepit já, protože Radim byl na světě jen tak rok, dva, když jsem čekal na každé vydání časopisu ABC. Ještě že maminka měla ty správné známosti v těch správných obchodech (protože v sedmdesátých a osmdesátých letech bylo ABC nedostatkové zboží).
S nápadem vydávat modely i pro ostatní modeláře přišel právě ten náš bývalý třetí kamarád. Brácha už měl v té době zkušenosti s počítačem a tak jsme to rozjeli - jak se říká ve velkém. Já na papír tužkou a pravítkem a pak brácha z papírů do počítače.

Radim: Já jsem nejdříve ničil bráchovy postavené modely :) a pak jsem je pomalu taky začal stavět sám. Ke kreslení na PC mě dostal soused, který je projektant a postupně jsem zkoušel více programů až jsem zakotvil u Corel Draw, který byl pro mě nejjednodušší. Potom jsem zaučoval další…

Velda: Pokud si dobře vzpomínám, tak první Váš oficiálně vydaný model byla osmikolová Tatra AV 30. V době vydání to byla docela "pecka". Počítali jste s takovým ohlasem na tento model a vůbec na Vaši tvorbu? Nasměrovalo Vás to, případně utvrdilo, že jdete správným směrem? Přece jen konkurence ve vydávání papírových modelů vozů značky Tatra je poměrně vysoká.

Franta: Ano, první model byl AV 30 pro firmu "Mobilní jeřáby Slaný" tenkrát na veletrh, ale to už jsem tadyříkal. Jinak s takovým ohlasem jsme vůbec nepočítali. Úspěchy byly hned tři, u firmy Mobilní Jeřáby Slaný, v zahraničí a i u nás na modelářském trhu. Byla to fakt docela pecka, jak jsi řikal. Bylo to něco jiného než v ABC nebo od PK Graphica. Nasměrovalo nás to myslím tím správným směrem, protože modely hasičské techniky vlastně nebyly a zároveňnás to hnalo dopředu k další tvorbě. Konkurence v té době nebyla tak velká, jako je dnes.

Velda: Jak vybíráte jednotlivé předlohy k modelům. Nasloucháte např. modelářům a pak se teprve rozhodnete, nebo je to předem nějak dané? Např. v lednu vydáme to a to, v květnu půjde ven tohle atd.?

Franta: Jednotlivé předlohy k modelům vybíráme společně, je pravda, že nasloucháme modelářům co chtějí a co se jim líbí, ale je toho moc a bohužel všem modelářům se asi nezavděčíme, protože už teď máme rozděláno tolik návrhů,že je to na několik roků……, nejde to tak rychle :).

Velda: Jo to s tím "zavděčením se" už tak trochu znám z jiných "pokeců" s autory . Chlapi, před časem jste vydali model traktoru Zetor 5511 ve spolupráci s Jiřím Bouškou, jak vlastněk té spolupráci došlo a máte v plánu v tomto pokračovat? Prosazujete při této spolupráci více své konstrukční nápady, nebo to necháváte na Jirkovi?

Radim: Jirka se hodně dlouho bránil kreslení v PC, nejdříve jsme se tedy dohodli na překreslování jeho ručněkreslených modelů a u toho Zetoru si to okukoval a pak začal zkoušet sám.

Franta: A tak vlastně došlo ke spolupráci a máme i v plánu v tomto pokračovat, i když má Jirka hodně modelůpřipravených na své přepracování a vydání.

Velda: Začátkem roku od Vás modeláři dostali super model, který se mě osobně zatím asi líbí nejvíce z Vaší vydavatelské dílny, tedy vlastně až po Tatře AV 30, a to je model silničního sypače Tatra. Máte v rukávu další takovýto podobný model? Neptám se záměrně na konkrétní typ.

Franta: Souhlasím, je to pěkný model a práce našeho nejmladšího kolegy Tomáše. Samozřejmě, že máme další modely tohoto typu, ale taky záleží na konkurenci, s čím vyjde na trh.

Velda: Pánové, teď otázka trošku na tělo, někdy slyším na akcích takové ty řeči jako - podívej se na tu kabinu (např. na Tatře), vždyť to není proporčně podle originálu, nebo něco podobného. Dovedou vás podobné "chytré " řeči řekněme slušně "nasrdit"? Nebo to prostě berete jak to je, případně se z toho poučíte? Já osobně si práci konstruktérů papírových modelů hodně cením, ale je dost těch, kdo remcá na to, nebo ono a tamto je jinak než by to mělo být, tohle má být o milimetr výš… a to teď beru všeobecně na modely všech autorů.

Franta: Jo! jsem na rozdíl od Radima trošičku více vznětlivější, a takové věci mě vždy dokázaly jak říkáš ty, "nasrdit" . Každý by si měl uvědomit, že jsou to modely z papíru! Papír není dřevo, nebo kov, který vytvarujete tak jak potřebujete. Málokterý modelář si uvědomí, že třeba Tatra je co kus to jiný motor, světlomet atd…. V roce 2006 jsme byli pozvání na OPEN DAY TATRA KOPŘIVNICE, a při prohlídce továrny stály na dvoře desítky podvozkůs motory a kabinou a co kus to opravdu jiný nárazník, světlomet atd. a všechny byly připraveny pro naše vojsko.
Nejhorší jsou však rejpalové co nikdy nic ještě neslepili, ale "znalostí" mají na rozdávání. Teď nás to tak nějak už nechává chladnými, některé věci opravíme (většinou to na vydaném modelu ale už nejde), případně se poučíme, ale je to tvorba naší trojice PMHT. Každý z vydavatelů je jiný a tak ať si to každý dělá podle svého. Komu se to nelíbí od jednotlivých vydavatelů, ať si to udělá po svém. Na všech vystřihovánkách je co upravovat, nebo přepatlávat.

Radim: Je to tak, není modelu, který by nebyl bez chyby. My budeme modely dělat stejně, nevidím důvod je dělat stále složitější, jen proto, že je má složité konkurence a navíc chceme udržet nízké ceny.

Velda: Jasně. U mě je to podobné co se týká toho dotvoření různými vylepšeními v rámci reality a od začátku jak začal patlat i syn, tak jsem mu "lil" do hlavy to co jste řekli, že není model bez chyby a na každém jde něco upravit a je na modeláři jak se s případnou chybičkou vypořádá, nebo model upraví.
Přesto (nebo možná právě proto) patří PMHT v současné době mezi jedny z nejoblíbenějších českých vydavatelů, a osobně mám navíc na mysli i takový ten správný kamarádský přístup vůči modelářům. Jste takoví i mezi sebou při tvorbě modelu, nebo to někdy mezi vámi dvěma bratry i více či méně zajiskří :) ? A jestli ano, co je hlavní příčinou?

Franta: Děkujeme za ocenění, hřeje to, kamarádský přístup k modelářům je potřeba. Bez zájmu modelářské veřejnosti nejsme nic. Při tvorbě modelůspolu nepracujeme, vždy jsme dohodnuti co budeme dělat za model a co na modelu, pak se sejdeme a dáme vše dohromady, při tom není čas na nějaké jiskření. Myslím si, že si s Radimem rozumíme a klape nám to spolu a hlavně je důležitý, že jednou ustoupím já, jindy zas brácha a neřešíme to.

Radim: Ano jsme v pohodě.

Velda: Franto, teď se zeptám, je taková předloha pro model, která se Tobě, nebo bratrovi hodně líbí a chtěli byste ho vytvořit, ale zatím se Vám to nějak z různých důvodů nepodařilo? Nebo prostě vše co Vás napadne, hodíte hned na papír :)?

Franta: Takových předloh je více, ale jakříkáš, z různých důvodů se nedaří. Bylo by jednoduchý kdyby šlo hodit na papír co nás napadne, ale bohužel. Onehdy jsem se zhlédl v plošině na Tatře, začal jsem na tom pracovat a už jsou to čtyři roky a pořád na ní pracuji. Konečně je hotovo a už ji jen poslat betatesterovi, doladit návody, obálku a šup s ní do tiskárny.

Radim: Předloh a slíbených modelů je opravdu hodně, moje srdcovka je Tatra 148 a potom bych chtěl zkusit nějaký hasičský veterán. Velda: Noo tak tímto jste určitě kápli do noty určitě spoustě modelářů. Všiml jsem si, že na akcích Vás občas doprovázeli rodiče. Jakou měrou mají na Vaši tvorbu vliv?

Franta: Ano, občas s námi jezdí. A jak už jsem říkal, hlavní měrou na vydávání modelů má náš otec, který nás vedl k modelařině už od dětství a nejen k ní. Ale taky nesmím zapomenout na naši maminku, která měla známosti právě na těch správných místech :). Bohužel užnení mezi námi, ale jak říká Radim, nezapomněli jsme na ni a každý rok vždy v březnu jsme na její počest vydali v pořadí už druhý model.

Velda: Tak to je moc hezké. No a na konec taková trošku zvědavá otázka, i když je už možná částečně zodpovězená výše. Chystáte nějaký nový zajímavý model v nejbližší době?

Franta: Jasan, že chystáme zajímavý model, dokonce několik, ale jak jsem již zmínil výše, je to otázka času.

Radim: Modelů je připraveno hodně, bohužel už je nechceme říkat dopředu, takže prozradím jen ty co už staví betatesteři -plošina PP27 a Tatra 148, přesný termín vydání ale zatím nevíme.

Velda: Aha, tak s tím prozrazováním je mi to jasné, konec konců by se pak modeláři nemohli těšit na nějaké překvapení, no néééé :). Ale ty modely co jsi teď uvedl, tak k tomu nemám co dodat ..snad jen Super…
Takže pánové, já vám moc děkuji za perfektní a vyčerpávající pokecání, váš čas a přeji hodně zajímavých nápadů na modely a hlavně ať se Vám daří jako dosud a nashle na nějaké příští akci.

Franta: Děkujeme Veldo i my a samozřejmě se těšíme na shledanou při dalších akcích, no a ostatním modelářům přejeme pevné nervy při lepení nejen našich modelů.

Radim: Díky a nashle.

Kopírování, úpravy, či jiné použití původních textů, částí textů, fotografií, obrázků, či jiných souborů z těchto stránek do jiných www, textových materiálů a digitálních nosičů mimo tyto stránky, je povoleno pouze s písemným souhlasem autora těchto stránek a s uvedením těchto www jako zdroje. © Jiří Velocha 2007 - 2019.

Name
Email
Comment
Or visit this link or this one