PM shop - poštovné a balné:

Dobírka CZ:                 - od 110Kč
Platba na účet CZ:       - od 59Kč
Do ceny 760Kč automaticky pojištěno

Nad 2000 Kč zdarma (platí pro CZ)
Podrobné info: Informace k nákupu
Zde si můžete zkusit vyhledat požadované vystřihovánky/zboží, zadáním jejich názvu.
*********************
 
Některé náhledy slepených modelů, umístěných v rozích fotografií nabídek PM shopu, jsou použity s laskavým svolením autorů fotografií pánů: S.Fajkuse + Papírová archeologie, Martina Čermáka, Michala Šimka, Radka Valeny, Lukáše, Miroslava Lisinoviče, Radka Vacka, Michala Vršanského, Jakuba Červeného, Miro, Dravec/Pavel, Jana Rükra, Milana Hromádko, Prďola, Pavla Rašky Všem děkuji a jejich galerie najdete pod jejich jmény/nicky.
 
*********************
Tento kurz vznikl již v r. 2000. Bylo dohodnuto zveřejnění v časopise ABC, ale z důvodu změny majitele vydavatelství, nebylo zveřejnění zrealizováno a kurz, je tedy od r. 2008 v jednodušší verzi k dispozici na těchto stránkách. Preferovány jsou zde jednoduché postupy, ke kterým nepotřebujete žádné speciální a drahé pomůcky, ani nemusíte být “superlepič“. Takže se nechejte inspirovat a alespoň něco si vyzkoušejte.
V Návštěvní knize, můžete zanechat veřejný vzkaz týkající se těchto stránek Návštěvní kniha. Pro soukromé vzkazy využijte Vzkazník pro autora.
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
Veldovy stránky o papírových modelech

Veldovy stránky o papírových modelech
Chcete-li PM stránky podpořit na svých www, rozklikněte si nadpis tohoto panelu a zkopírujte si HTML kód loga stránek pro uložení živého odkazu na vaše stránky.
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 

Líbí se vám tyto stránky?

Klikněte na jednu z možností pro hlasování.
------------------------------------------
Papermanie je i na Facebooku a múžete mrknout na FB stránku těchto www - pro prohlížení, přídání příspěvků, sdílení apod., je třeba být na FB registrován a přihlášen Papermanie Facebook
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 

LEPENÍ A ÚPRAVY KOL

Zhotovování kol nováčky poměrně dost odrazuje a většinou trvá delší dobu, než kola vypadají trochu k světu. Pokud se podíváme do vystřihovánek v čas. ABC (ale i některých kupovaných stavebnic) vidíme na většině běhounů kol (dříve toto bylo dokonce na samotných kulatých bocích!) chlopně ve tvaru trojúhelníčků. Tyto mají slepení kol usnadnit. Bohužel je tomu úplně naopak! V drtivé většině se začínajícímu modeláři nepodaří běhouny po vystřižení a narýhování trojúhelníčků stočit a vytvarovat do pěkného kulatého tvaru. Toto není snadné ani pro zkušeného modeláře. Důvod je jasný - zastřižené chlopně při nepřesné práci vytváří zoubkovitý okraj a navíc začátečníkům se „velice dobře daří" vytvořit na obvodě kola ve větší či menší míře lomy.

Doporučuji beze strachu chlopně odstřihnout obr.č.69. Běhoun kola stočíme způsobem popsaným v rubrice Ohýbání dílů  obr.č.70. Odstřihneme i spojovací chlopeň, pokud není natištěna zvlášť a tuto nalepíme na jeden konec pláště, z rubu dílu. Těsným přilepením druhého konce docílíme toho, že plášť bude při přesné práci spojen téměř neznatelně a bez schůdku v místě spoje. Dbáme přitom na rovinu spoje (konce nesmí uhýbat na stranu a oba konce musí být stejně široké). Do takto slepeného pláště vložíme dostatečně dlouhý stočený proužek papíru, tak aby nám nasílil hranu pláště asi o 0,5-1mm. Šířka proužku by měla být stejná nebo malinko menší než šířka pláště obr.č.71 a obr.č.72. Proužek stočíme na menší průměr než průměr běhounu obr.č.73. Po vložení se pružností roztočí do okrajů obr.č.74, což ještě utáhneme prsty, nebo vhodným předmětem - proužek by měl být na těsno u obvodu, aby ho zpevnil a pěkně zakulatil obr.č.75. Nyní nalepíme na takto zesílené okraje plášťů kol jejich přesně vystřižené kulaté boky. Lepíme "na tupo" (viz. rubriku Lepení "na tupo") - lepidla naneseme velice málo, aby zbytečně nepřetékalo a nešpinilo díly - pokud mají boky ve středu otvory pro disky, vytvoříme samozřejmě disky a ráfky opět předem. U většiny novějších kupovaných stavebnic je tento postup lepení kol již standartem. Samozřejmě aby byla kola co nejhezčí, musí být co nejpřesněji vystřižena do kulata obr.č.77 po obvodě!!

Pokud jednodušší kola nemají vnitřní vedení osy, je vhodné do nich vlepit trubičku pro nasazení osy. Tu můžeme smotat z proužku milimetrového papíru. Nebo lze středy boků podlepit již zmíněným kolečkem kartonu, aby se okraje otvorů pro osy nedeformovaly.

Pokud si troufneme, nebo zvládáme základní postup slepení, můžeme kola vylepšit ještě efektněji, pokud boky zaoblíme (odborně nabombírujeme) - tedy vytvarujeme do „nafouknutých" pneumatik. Lze to udělat takto: bok nerýhujeme, což by bylo na závadu, ale slepený vytvarujeme. Je možno použít různé pomůcky v podobě soustružených „kopýtek", zaoblených gumiček apod. Osobně, ale používám ruční vytvarování prsty bez jakýchkoliv pomůcek. Bok pneumatiky kola slepíme pomocí odstřižené chlopně (tj. bez schůdku) do tvaru mírného trychtýřku, tak aby líc (tisk) gumy byl uvnitř trychtýřku - ne z vnějšku. Lehounce navlhčíme rub (vnějšek) dílu slinami (to proto aby zaoblení lépe drželo tvar - navlhčení vodou tvar nedrží!) tak, aby díl neprovlhl (viz. tvarování) a přiložíme slepený bok pneumatiky na hranu posledního článku ukazováčku středem, nebo potřebným okrajem podle ohybové čárky na chlopni. Pak za neustálého mírného přihýbání oběma palci směrem dolů a otáčení dílu mnohokrát dokola, postupně docílíme žádaného zaobleného tvaru. Pracujeme opatrně - pokud přihneme víc, vytvoříme nevratný lom a práce je pokažena! Zaoblení jedné strany trvá asi 5-15min. podle velikosti kola, ale nespěchejte, výsledek stojí za to. Podrobnější postup najdetete tady (doporučuji přečíst odkaz celý). Tuto operaci ale nepřehánějte, prohlédněte si pneumatiky na autech či náklaďácích - z boku jsou zaobleny jen mírně obr.č.78! Tento postup, lze provést i bez slepení boku (pro někoho možná bude jednodušší), tak, že postupně zaoblujeme celý neslepený díl výše popsaným způsobem a po odpovídajícím vytvarování bok teprve slepíme. Nezapomeňte na vlhčení rubu slinami.

Můžeme dokonce vytvořit zaoblení i na modelech, které tvarovaná kola nemají. Bombírování lze částečně vytvořit i na plochých bocích pneumatiky, je to o něco náročnější, ale jde to. Přesvědčit se můžete např. tady: OT-64 Skot.

Jestli-že umístíte kola k modelu na pevno, je vhodné místa spojů (slepů) - obvodů pneumatik (behounů) umístit do spodu, tak aby nebyly vidět při pohledu shora, dolů umístíme i slepy boků pneumatik a naopak slepy vnitřních částí disků a ráfků umístíme nahoru, aby při běžném pohledu shora nebyly vidět. Pokud jsou kola otáčecí, měly by být všechny spoje pneumatiky i disků v jedné linii.

Pokud již máte kola slepena, ale ne zrovna podle vašich představ a na obvodě máte lomy, ušpinění nebo zubovitý okraj, lze kola opravit tak, že si nastřiháme pásky v šířce obvodového pláště (může být o malinko širší tak aby vyrovnal i případné nerovnosti původního pláště) z černého, již zmíněného papíru z barevných sad prodávaných v papírnictví (tento papír má po dokončení úpravy strukturu podobnou gumě). Kolo opatrně oddělíme od modelu (pozor na poškození), nebo pokud to nejde, provedeme opravu na kolech spojených s celým modelem. Začátek pásku přichytíme lepidlem na obvod kola - nejlépe s přesahem přes původní spoj, obtočíme na těsno kolo a zastřihneme co nejpřesněji délku, tak aby vznikla neznatelná mezera ve spoji (můžeme odstřihnout kousek delší a následně délku přesně upravit). Lepidlem zlehka postupně potíráme a na těsno přilepujeme, ale opatrně abychom znovu nevytvořili lomy. Pásky by měly být předem nakrouceny (viz. ohýbání). Nakonec pneumatiku kola můžeme, ale nemusíme začernit  černým fixem (i černý papír - pokud není čistě černý). Samozřejmě jde z černého papíru zhotovit i nový a třeba „nafouknutý" bok pneumatiky  pokud je původní rovný, nebo nějak poškozený - záleží jen na naší šikovnosti a určitě budete překvapeni jak se vzhled kola změní k lepšímu. Nové boky kol s nápisy můžeme zkusit vytvořit na počítači bílým (nebo barevně jiným) písmem přímo na použitý černý papír - pozor na rozpíjení.

Další prvek, který můžeme vylepšit při výrobě kol, jsou vzorky dezénů pneumatik. Některé modely mají vzorky kol tištěné zvlášť (např. bojová technika), tyto se následně vystříhají, nebo vyřežou a nalepí na obvod pláště. U tuzemských modelů, jsou ale ve většině případů jen natištěny na obvodových dílech plášťů. Můžeme si např. nastříhat tenké pásky v šířce podélných vzorků např. na Formule1 obr.č.79 rovněž z černého papíru a tyto následně nalepit na původní natištěné pásky vzorků. Horní plochy nalepovaných proužků můžeme při této úpravě rovněž začernit fixem. Toto lze použít i u podélných vzorků na stavebních strojích a jiné pozemní technice ale síla papíru musí být přiměřeně větší. A jestliže máme dostatek trpělivosti a času můžeme zkusit vystříhat jednotlivé dílečky vzorků např. u modelů „dakarských" tatrováckých speciálů. Celé obvody se vzorky si zkopírujeme na tenký papír, nalepíme na silnější papír a dílky vystřiháme nebo vyřežeme (na 4ks kol v měř. 1 : 32 vychází i hodně přes 600ks dílků což nás zaměstná delší dobu obr.č.80. Kola s těmito vzorky a „nafouknutými" pneu jsou ovšem velice efektní a líbivá. Pokud se Vám ale tato zdlouhavá práce nebude chtít dělat, nechte si poslat dezény vzorků kol z papíru, vypálené laserem obr.č.81 a obr.č.82. V současnosti lze sehnat spoustu vzorku dezénu na spoustu formulí1 a na soutěžní i civilní nákladní auta, od většiny českých výrobců modelů u všech větších CZ prodejců vystřihovánek. Typy dezénů zjistíte např.  zde... a zde.

13.) Využití milimetrového papíru

 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 
 
Detect language » Hungarian
 

Kopírování, úpravy, či jiné použití původních textů, částí textů, fotografií, obrázků, či jiných souborů z těchto stránek do jiných www, textových materiálů a digitálních nosičů mimo tyto stránky, je povoleno pouze s písemným souhlasem autora těchto stránek a s uvedením těchto www jako zdroje. © Jiří Velocha 2007 - 2017.

Name
Email
Comment
Or visit this link or this one